Header decorative image
Kir Żałobny

Złóż deklarację już dziś! Unikniesz kolejek!

Złóż deklarację już dziś! Unikniesz kolejek!

Do końca marca br. w Urzędzie Miasta w Rudzie Śląskiej należy złożyć tzw. „deklarację śmieciową”. Do dziś z tego obowiązku wywiązało się 302 właścicieli i zarządców nieruchomości. Oznacza to, że w magistracie złożono jedynie nieco ponad 4 proc. spodziewanej liczby formularzy. Szacuje się bowiem, że w sumie powinno ich spłynąć ponad 7 tys.

„Deklarację śmieciową” muszą złożyć przedsiębiorcy, zarządy zakładów pracy i rodzinnych ogródków działkowych, właściciele domów jednorodzinnych, działek rekreacyjnych, zarządcy budynków wielorodzinnych, placówek oświatowych, służby zdrowia itp. W ramach wdrażania nowych zasad odbioru śmieci rudzcy urzędnicy przygotowali dla wszystkich chętnych specjalne dyżury w Biurze Obsługi Mieszkańców, podczas których w godzinach pracy urzędu pomagają wypełniać formularze deklaracyjne. Akcja prowadzona jest już prawie dwa tygodnie.

Zainteresowanie dyżurami  jest dość duże, co nie znaczy, że każdy, kto przychodzi o coś dopytać, na miejscu składa deklarację – informuje Ewa Wyciślik, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. – Nie ma jednak na co czekać. Lepiej czym prędzej złożyć formularz, żeby uniknąć niepotrzebnej „nerwówki” i długich kolejek, które będą się tworzyć, jeżeli większość z nas oddanie deklaracji odłoży na ostatni moment – uważa urzędniczka. Jak dodaje, formularze deklaracyjne można przesyłać do urzędu również listownie.

Jak przekonują rudzcy urzędnicy, przed złożeniem deklaracji najlepiej jest dopytać w magistracie o wszystkie szczegóły związane z jej wypełnieniem lub też poprosić dyżurujących pracowników urzędu o sprawdzenie formularza. Jak bowiem pokazuje doświadczenie ostatnich dwóch tygodni, niejednokrotnie deklaracje są wypełnione nieprawidłowo lub są niekompletne, co będzie skutkowało koniecznością ich zmiany lub uzupełnienia. – Zdarza się, że mieszkańcy domów jednorodzinnych naliczają sobie nieprawidłową opłatę – zamiast ilości osób zamieszkujących w domu z przyzwyczajenia wskazują wielkość kubła na śmieci, jaki będą potrzebować. Czasem zaś wpisują i jedno, i drugie, a więc naliczają sobie podwójną opłatę – komentuje Agnieszka Kubica z rudzkiego magistratu.

Wiele osób nie uświadamia też sobie, że deklaracje będą musiały być aktualizowane każdorazowo, gdy tylko zmieni się liczba lokatorów zamieszkujących na danej nieruchomości. - Za każdym razem, gdy tylko ktoś się wprowadza, przyjeżdża do nas z dłuższą wizytą lub w rodzinie rodzi się dziecko, do urzędu miasta powinna trafiać nowa „deklaracja śmieciowa”. Aktualizacja formularza powinna następować też w przypadku dłuższego wyjazdu (np. na studia czy do pracy sezonowej) lub śmierci któregoś z lokatorów – tłumaczy Ewa Wyciślik.

Nierzadko z wypełnieniem formularzy problem mają też przedsiębiorcy. – W „deklaracjach śmieciowych” właściciele firm i przedsiębiorstw powinni deklarować tylko i wyłącznie wielkość pojemników na śmieci komunalne. Umowę  na odbiór odpadów przemysłowych właściciele firm muszą natomiast zawrzeć we własnym zakresie z wybranym przez siebie przedsiębiorcą – tłumaczy Ewa Wyciślik.

Nie wszyscy właściciele firm orientują się też, czy deklarację powinni złożyć samodzielnie, czy też zrobią to za nich właściciele lub zarządcy nieruchomości, na których prowadzone są przedsiębiorstwa. W tym przypadku opcji jest jednak kilka. Jeżeli ktoś prowadzi działalność gospodarczą w bloku, to za niego deklarację wypełni zarządca nieruchomości. Jeżeli jednak firma prowadzona jest w domu jednorodzinnym, to jego właściciel musi w deklaracji wpisać dwie informacje – ile osób w nim zamieszkuje i jakiej wielkości pojemnik na odpady komunalne będzie potrzebny do prowadzenia działalności gospodarczej. W jeszcze innej sytuacji są właściciele firm, którzy przedsiębiorstwo prowadzą na terenie nieruchomości niezamieszkałych – ci w deklaracjach muszą wskazywać wielkość potrzebnych kontenerów i wysokość odpowiadającej im opłaty.

Dużo prościej sprawa wygląda natomiast w przypadku większości właścicieli domów jednorodzinnych, którzy w deklaracji muszą przemnożyć jedynie ilość osób zamieszkujących w domu razy 11 złotych, czyli przez wysokość ustalonej przez Radę Miasta stawki za śmieci segregowane. Problemu z wypełnianiem deklaracji nie mają natomiast mieszkańcy bloków – za nich wszystkie formalności związane z wypełnianiem formularzy deklaracyjnych załatwiają spółdzielnie mieszkaniowe, zarządy wspólnot mieszkaniowych oraz MPGM.

W 2012 roku w Rudzie Śląskiej wysegregowano ponad 78 ton makulatury, 234 tony tworzyw sztucznych, 408 ton szkła oraz ponad 2 tony przeterminowanych leków.

Więcej informacji na temat "śmieciowej rewolucji" w Rudzie Śląskiej oraz formularze deklaracyjne znajdą Państwo tutaj.

Wróć

Prześlij opinię

Na skróty

Zapisz się na newsletter