Kir Żałobny

Wsłuchując się w obraz

Wsłuchując się w obraz

Rudzianin doceniony na arenie międzynarodowej! Zbigniew Wolny za projekt SonicPaintings został laureatem na 2014 rok AtDiversity – konkursu zorganizowanego przez Komisję Europejską. Jego dźwiękowe obrazy spotkały się z ogromnym zainteresowaniem ze strony świata kultury.

AtDiversity to konkurs, którego celem było wyłonienie i promowanie najbardziej innowacyjnych i oryginalnych idei wspierających rozwój i upowszechnianie kultury w Unii Europejskiej. Rudzianin zdobył główną nagrodę za projekt SonicPaintings, czyli instalację, dzięki której osoby oglądające konkretny obraz mogą posłuchać realistycznej ilustracji dźwiękowej, odpowiadającej prawdopodobnej akcji, jaką obrazuje dane dzieło. - Cała historia rozpoczęła się w muzeum Mauritshuis (pol. Dom Maurycego) znajdującym się w Hadze w Holandii, w którym jest duży zbiór XVII-wiecznych obrazów mistrzów niderlandzkich słynących z ciekawych, wręcz reporterskich historii. W pewnym momencie zacząłem się zastanawiać nad tym o czym osoby znajdujące się na obrazie mogłyby rozmawiać. Uderzyła mnie myśl, czy inne osoby również się nad tym zastanawiają, czy ktoś słucha obrazów? – tłumaczy Zbigniew Wolny, autor projektu. – W rezultacie powstała instalacja SonicPaintings. Ludzie, którzy ją „oglądali”, byli naprawdę zaskoczeni. Każdy spodziewał się, że to kolejne nagranie opisujące dzieło bądź oprawa muzyczna, a nikt się nie spodziewał dźwięków ptaków, fontanny i głosów aktorek mówiących po francusku - dodaje.

Instalację wykonano dla obrazu Francoisa Flamenga „Damy na dworze Ludwika XVI biorące kąpiel”, który był częścią wystawy „Impresjonizm: doznanie i inspiracja”, znajdującej się w Ermitażu w Amsterdamie. - Obraz ukazuje pięć roznegliżowanych dam siedzących wokół fontanny. Te kobiety pewnie ze sobą rozmawiały – plotkowały na różne tematy. I tutaj właśnie zastosowaliśmy odniesienia historyczne – tłumaczy Zbigniew Wolny. - Na obrazie widnieje także dama, która siedzi samotnie patrząc w dal. W jej przypadku zastosowaliśmy monolog, który jest komentarzem do wszystkiego, co się dzieje wokół. Co ciekawe, jest to szept, więc tylko jak się podejdzie bardzo blisko i stanie w odpowiednim miejscu można go usłyszeć – dodaje.

Instalacja jest interaktywna. Zmienia się dynamicznie w stosunku do tego, w którym miejscu widz się znajduje. Korzystający ze słuchawek zwiedzający stojąc w oddali od obrazu słyszy dźwięki ogólne, zaś podchodząc bliżej - dialogi poszczególnych osób. – To, co stworzyliśmy, było prototypem. Dzięki wygranej dano mi szansę na stworzenie produktu – podkreśla Wolny. Tworzenie instalacji opierało się na ścisłej współpracy z historykiem sztuki. Scenariusz napisała pisarka, zaś głosy do poszczególnych osób podłożyły francuskie aktorki.

Potencjalny obraz, który mógłby być objęty instalacją, musi mieć co najmniej 140 cm szerokości. Powinien mieć także wagę historyczną, która niesie ze sobą sporą dawkę edukacyjną. – To wspaniały pomysł, który warto wykorzystać także w naszych śląskich realiach. Ponieważ pan Zbigniew Wolny jest rudzianinem, mam nadzieję, ze podobny projekt w przyszłości zrealizujemy także w Rudzie Śląskiej – mówi Renata Młynarczuk, naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej i Promocji Miasta.

Więcej informacji o projekcie można znaleźć na www.sonicpaintings.com.

[Foto: archiwum Zbigniewa Wolnego]

Wróć

Prześlij opinię

Na skróty

Zapisz się na newsletter