W gotowości do zimy
Ruda Śląska przygotowuje się na nadejście zimy. Do walki ze śniegiem i lodem w dyspozycji jest 10 pługopiaskarko-solarek przeznaczonych dla kluczowych ciągów komunikacyjnych (dróg I i II kolejności utrzymania), a także 6 dodatkowych pługopiaskarek oraz 5 samochodów ciężarowych z pługami i koparko-ładowarkami do obsługi dróg osiedlowych i chodników. Nadchodzące opady śniegu i niskie temperatury oznaczają wzmożone obowiązki nie tylko dla służb miejskich, ale również dla właścicieli nieruchomości i kierowców.
Obecnie za zimowe utrzymanie dróg w mieście odpowiada firma Zakład Usługowy Konserwacja Terenów Zielonych Jacek Wieczorek z Bytomia. Umowa obowiązuje do kwietnia 2027 roku. Wykonawca zapewnia sprzęt oraz wystarczającą ilość soli drogowej do wytworzenia solanki. Drogi wzorem lat ubiegłych zostały podzielone na kolejności utrzymania: I, II, III i IV. I kolejność obejmuje drogi wojewódzkie, powiatowe, gminne, po których odbywa się komunikacja zbiorowa. II kolejność obejmuje pozostałe drogi powiatowe i pozostałe drogi gminne, które mają duże znaczenie w układzie komunikacyjnym miasta. III kolejność obejmuje drogi gminne mające mniejsze znaczenie w układzie komunikacyjnym, którymi między innymi są drogi osiedlowe. IV kolejność obejmuje drogi gminne, wewnętrzne oraz gruntowe. Łącznie stanowi to blisko 300 km dróg.
– Warto w tym miejscu przypomnieć, że miasto odpowiada wyłącznie za odśnieżanie dróg, których jest zarządcą. Za utrzymanie przejezdności dróg wewnętrznych, które nie są własnością gminy, odpowiadają ich zarządcy. Podobnie sprawa wygląda z odśnieżaniem chodników. To właściciele nieruchomości mają obowiązek usuwania śniegu i lodu z chodników położonych wzdłuż ich nieruchomości – wylicza wiceprezydent Jacek Morek.
W projekcie budżetu miasta na 2026 rok na letnie i zimowe utrzymanie dróg oraz dróg dla pieszych (chodniki) zaplanowano nieco ponad 10,5 mln zł. W zakresie utrzymania dróg dla pieszych (chodników) miasto podzielone jest pomiędzy kilku wykonawców tych usług i w zależności od potrzeb na bieżąco prowadzone jest sprzątanie oraz zimowe utrzymanie tych miejsc. Umowy przewidują całodobowe pogotowie zimowe, natomiast w momencie wystąpienia pierwszych zjawisk atmosferycznych, które wymagają użycia sprzętu, w ciągu 30 minut firma powinna podjąć odpowiednie działania.
Przypomnijmy, że przez całą dobę działa Centrum Zarządzania Kryzysowego, które pod bezpłatnym numerem 800-158-800 przyjmuje zgłoszenia dotyczące różnego typu zderzeń w mieście, w tym również problemów związanych z zalegającym śniegiem lub śliskimi nawierzchniami.
Jak podkreślają miejscy strażnicy, w związku z zimą, jako kierowcy mamy obowiązki sprowadzające się do konieczności odpowiedniego przygotowania pojazdów do drogi. Odśnieżenie samochodu i usunięcie lodu z szyb to nie tylko kwestia zapewnienia bezpieczeństwa podczas jazdy, ale również uniknięcia mandatu. Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym, pojazd musi być tak utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, a także aby kierowca miał dostateczne pole widzenia i mógł w sposób pewny korzystać ze świateł.
Zimowe utrzymanie dróg i chodników podczas ubiegłorocznej zimy (listopad 2024 r. – kwiecień 2025 r.) kosztowało miasto ponad 6 mln zł.



