Kir Żałobny

Trasa N-S z rządowym dofinansowaniem

Zdjęcie przedstawia oficjalną ceremonię podpisania umowy. Przy stole siedzi dwóch mężczyzn

Dziś podpisana została umowa na dofinansowanie budowy kolejnego odcinka trasy N-S - od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. Odcinek o długości blisko 2 km według kosztorysu będzie kosztował ok. 111 mln zł. W tej kwocie przewidziane jest dofinansowanie z rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w  wysokości ok. 77 mln zł.

- Trasa N-S z każdym jej odcinkiem staje się osią komunikacyjną miasta, która usprawnia poruszanie się wszystkim kierowcom, nie tylko z Rudy Śląskiej - podkreśla prezydent Michał Pierończyk. – Wzdłuż niej inwestorzy chętnie kupują grunty, aby budować centra logistyczne i zakłady, które dają nowe miejsca pracy. Po zakończeniu całej inwestycji w 2028 roku Ruda Śląska stanie się jeszcze bardziej atrakcyjnym miejscem dla takich przedsięwzięć – zaznacza prezydent.

Ze strony rządowej umowę podpisał Stanisław Bukowiec, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. - Równomierny rozwój sieci dróg lokalnych ma kluczowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej oraz bezpieczeństwa w całym kraju. To właśnie samorządy najlepiej znają lokalne potrzeby i wyzwania. Panu prezydentowi życzę sprawnej i terminowej realizacji zaplanowanego zadania, tak aby mieszkańcy Rudy Śląskiej mogli jak najszybciej korzystać
z nowoczesnej, bezpiecznej i funkcjonalnej infrastruktury - komentuje wiceminister.

W ramach inwestycji zbudowana zostanie dwujezdniowa droga wraz z jednopoziomowymi skrzyżowaniami z ulicami niższych kategorii. Wzdłuż trasy powstaną zatoki do kontroli (ważenia) pojazdów, chodniki i ścieżki rowerowe. Połączenie z ul. Karola Goduli zostanie zrealizowane poprzez trójwlotowe rondo turbinowe. Fragment tego połączenia zakłada rozbudowę ul. Karola Goduli na odcinku ok. 300 m. Nad ul. Bytomską powstanie wiadukt. Inwestycja obejmuje także budowę oświetlenia, sieci kanalizacyjnej, zbiornika retencyjnego i zbiorników wód deszczowych oraz przejść dla zwierząt.

Docelowo trasa N-S na tym odcinku domknie połączenie autostrady A4 z Drogową Trasą Średnicową oraz drogą wojewódzką nr 925. Zakończenie tego etapu budowy planowane jest na koniec 2028 roku.
Przypomnijmy, że 28 października br. podpisana została umowa dotycząca budowy połączenia trasy N-S z autostradą A4. Jej wartość wynosi blisko 195 mln zł, z czego większość stanowi dofinansowanie unijne. Kierowcy całą trasą – od DTŚ do autostrady – przejadą pod koniec 2028 roku. Z kolei we wrześniu 2023 roku oddany do użytku został odcinek trasy N-S od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej.

W poprzednich latach powstały trzy odcinki trasy N-S o łącznej długości ok. 3,4 km. Pierwszy, oddany do użytkowania na początku 2013 roku, prowadzi od ul. 1 Maja (droga wojewódzka nr 925) do Drogowej Trasy Średnicowej wraz z dwupoziomowym węzłem. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. Drugi odcinek, oddany w sierpniu 2016 roku, prowadzi od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. W ramach tej inwestycji wykonano również 1,5 km połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Koszt zadania przekroczył 60 mln zł. Trzeci etap, oddany jesienią 2018 roku, obejmuje 1,4-kilometrowy fragment od ul. Bukowej do ul. Kokota i kosztował blisko 54 mln zł. Na budowę wszystkich tych odcinków miasto pozyskało dofinansowanie unijne – odpowiednio ponad 36 mln zł oraz ok. 82 mln zł na drugi i trzeci etap.

W marcu br. otwarty został pierwszy etap północnego przedłużenia trasy N-S, prowadzący od węzła z Drogową Trasą Średnicową do ul. Magazynowej. Koszt robót budowlanych wyniósł ponad 62,7 mln zł. Inwestycja była możliwa dzięki pozyskaniu 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga).

W lutym rozpoczęła się natomiast budowa kolejnego etapu trasy N-S w kierunku północnym - ponad 2,2-kilometrowego odcinka od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej. Zadanie podzielono na dwa etapy: od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej oraz od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej. Szacunkowa wartość inwestycji to ok. 143 mln zł, a miasto ma zapewnione finansowanie z budżetu państwa. Całość powinna być gotowa w ciągu 30 miesięcy od rozpoczęcia robót.

To nie koniec planów władz miasta dotyczących trasy N-S. W przyszłości droga ma zostać przedłużona również w kierunku południowym - do granicy z Mikołowem, gdzie będzie pełnić funkcję obwodnicy Halemby. Wyłoniono już wykonawcę dokumentacji projektowej. W pierwszej połowie 2026 roku wyznaczone zostaną tzw. korytarze ruchu dla przyszłej inwestycji.

 

 

Logo Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030

Prześlij opinię

Na skróty

Zapisz się na newsletter