Śmieci w PPP
Sześć firm zainteresowanych jest budową i eksploatacją w Rudzie Śląskiej instalacji do przetwarzania odpadów. Inwestycja ma być zrealizowana w formule Partnerstwa Publiczno - Prywatnego, a o kształcie ostatecznej umowy zdecyduje dialog konkurencyjny. Dzięki nowej instalacji władze Rudy Śląskiej chcą mieć wpływ na cenę przetwarzania odpadów oraz mogą liczyć na udział w zyskach z realizacji wspólnego przedsięwzięcia. Regionalne Instalacje Przetwarzania odpadów są jednym z głównych elementów nowego systemu gospodarki odpadami, wprowadzonego w Polsce w połowie 2013 roku.
Jak argumentują władze Rudy Śląskiej, za uruchomieniem instalacji do przetwarzania odpadów stoją pieniądze, które miasto i tym samym mieszkańcy mogą zaoszczędzić dzięki tej inwestycji. W jaki sposób? Obecnie za odbiór i zagospodarowanie odpadów z Rudy Śląskiej odpowiada wyłoniona w przetargu firma. Ta zmieszane odpady komunalne musi dostarczać do Regionalnych Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych /RIPOK/. Na obszarze, do którego „przypisana” została Ruda Śląska, działają na razie 4 instalacje mechaniczno – biologicznej obróbki odpadów oraz 3 kompostownie. W żadnej z nich miasto nie ma udziałów, a więc nie ma wpływu na wysokość ceny za 1 tonę odpadów wwożonych do RIPOK-a. Do tego dochodzą koszty transportu odpadów do tych instalacji.
– Ceny za korzystanie z tych instalacji są wyższe i z tego co widać taka tendencja będzie się utrzymywała. W uprzywilejowanej sytuacji są miasta, które na swoim terenie mają takie instalacje, odpadają im w ten sposób koszty transportu. Oczywiście naszego miasta nie stać na samodzielną budowę takiej instalacji, gdyż jest to kwota rzędu 100 mln zł, ale pewnym rozwiązaniem jest realizacja takiej inwestycji wspólnie z partnerem prywatnym w formule PPP – zastrzega prezydent Grażyna Dziedzic. – Przypomnę też, że utworzenie RIPOK-a w naszym mieście to jedno z zadań zapisanych w aktualnej strategii rozwoju miasta – dodaje.
W lipcu br. ogłoszony został dialog konkurencyjny skierowany do firm zainteresowanych realizacją takiej inwestycji wspólnie z miastem. - Na nasze zaproszenie odpowiedziało 6 firm, które złożyły wnioski. Przed nami długie godziny rozmów nad ostatecznym kształtem umowy. Jedno jest pewne - instalacja, która miałaby powstać w Rudzie Śląskiej, musi spełniać funkcje RIPOK-a, bo tego wymaga obowiązujące prawo – podkreśla wiceprezydent Krzysztof Mejer.
Szczegóły ostatecznej umowy pomiędzy samorządem a partnerem prywatnym ustalone zostaną podczas dialogu konkurencyjnego. Na chwilę obecną władze miasta planują na okres 15 - 25 lat przekazać, czy to w dzierżawę, czy też w formie udziałów we wspólnej spółce teren, na którym mogłaby powstać taka instalacja. Po stronie partnera prywatnego leżałoby zaprojektowanie i budowa instalacji do przetwarzania odpadów, spełniającej kryteria RIPOK oraz uzyskanie wszelkich pozwoleń na funkcjonowanie takiego zakładu. Gmina z kolei ma zagwarantować dostarczanie stałego strumienia odpadów do instalacji przez cały okres umowy. – Ważna tu będzie stawka, za jaką śmieci z Rudy Śląskiej trafiać będą do rudzkiego RIPOK-a. Chcemy, by była ona konkurencyjna do tych obowiązujących na rynku – wyjaśnia Krzysztof Mejer.
Ponadto władze Rudy Śląskiej chciałyby, żeby w umowie znalazł się zapis o udziale w zyskach ze wspólnego przedsięwzięcia. – Kwestia ta wymaga dokładnych ustaleń podczas dialogu konkurencyjnego. Musimy pamiętać, że jeżeli podczas rozmów, które prowadzić będziemy z partnerami prywatnymi, będą zbyt duże rozbieżności co do zapisów ostatecznej umowy, a sama inwestycja z tego powodu przestanie być dla nas opłacalna, wtedy nie zdecydujemy się na jej realizację – podkreśla Grażyna Dziedzic.
Wnioski złożone przez zainteresowane firmy są teraz oceniane i analizowane. Do dialogu konkurencyjnego zaproszonych zostanie 5 podmiotów, które w największym stopniu spełniły wymagane kryteria.
W 2013 r. w Rudzie Śląskiej zebrano 54,3 tys. ton odpadów, z czego 41,9 tys. ton stanowiły odpady zmieszane. W zeszłym roku zebrano odpowiednio ponad 52,6 tys. ton odpadów, w tym 39 tys. ton odpadów zmieszanych. Natomiast w pierwszej połowie 2015 r. w mieście zebrano 25,1 tys. ton odpadów, w tym 19 tys. ton odpadów zmieszanych.