Raport o stanie miasta: rudzki samorząd podsumowuje rok 2024

Władze Rudy Śląskiej opublikowały Raport o stanie miasta Ruda Śląska za 2024 rok. Dokument, który szczegółowo podsumowuje działalność Prezydenta Miasta oraz kluczowe aspekty funkcjonowania miasta, będzie przedmiotem obrad czerwcowej sesji Rady Miasta. Radni zdecydują wtedy o udzieleniu lub nieudzieleniu Prezydentowi Miasta wotum zaufania oraz podejmą uchwałę w sprawie absolutorium z wykonania budżetu.
- Raport o stanie miasta za 2024 rok to kompleksowe podsumowanie naszej pracy w minionym roku. To także obszerne źródło wiedzy o naszym mieście, ukazujące szeroki zakres działań podejmowanych przez samorząd. Stanowi on niezwykle cenny materiał do analizy osiągnięć i postępów, jakie dokonują się w Rudzie Śląskiej na przestrzeni lat – zaznacza prezydent Michał Pierończyk
Raport składa się z czterech części oraz dwóch załączników. W pierwszej części raportu szczegółowo opisano współpracę Prezydenta Miasta ze związkami komunalnymi, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią oraz organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami i klubami sportowymi. W 2024 roku zadania publiczne miasta realizowało 71 organizacji. Na wykonywanie zadań realizowanych we współpracy z organizacjami pozarządowymi z budżetu miasta w ubiegłym roku przekazano ponad 18 mln zł. Z tych zadań skorzystało łącznie ponad 34 tys. osób.
Ważnym elementem pracy Prezydenta była również dostępność dla mieszkańców. W 2024 roku odbyły się dwie edycje spotkań Prezydenta z mieszkańcami w dzielnicach, a w ramach dyżurów prezydent i jego zastępcy przyjęli łącznie 1300 osób. W tej części raportu znajdują się również szczegółowe informacje o urzędzie miasta, jednostkach budżetowych czy miejskich spółkach.
Druga część raportu obejmuje realizację polityk, programów i strategii miasta. Omówiona została tam m.in. realizacja programów dotyczących: ochrony środowiska, ograniczenia niskiej emisji i gospodarki niskoemisyjnej, ochrony przed hałasem, usuwania azbestu, opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt, a także planu adaptacji miasta Ruda Śląska do zmian klimatu do roku 2030. To tu znajdują się także dane demograficzne. Według danych GUS na koniec czerwca 2024 r. w Rudzie Śląskiej mieszkało 129 531 osób. Od tej liczby różnią się dane meldunkowe. Z nich wynika, że na koniec 2024 r. w Rudzie Śląskiej zameldowanych było 120 557 mieszkańców.
W drugiej części raportu zawarte zostały także szczegółowe informacje z zakresu oświaty. W roku szkolnym 2023/2024 w Rudzie Śląskiej funkcjonowało 86 placówek oświatowych, w tym 29 przedszkoli i 30 szkół podstawowych. W publicznych szkołach i przedszkolach w 1 036 oddziałach uczyło się łącznie 19 998 wychowanków, uczniów i słuchaczy. W minionym roku szkolnym nauczyciele zatrudnieni byli w łącznym wymiarze 2 606 etatów.
Miasto inwestuje w modernizację i poprawę stanu technicznego placówek oświatowych. W 2024 roku na ten cel przeznaczono łącznie 17 414 112,19 zł. Środki te zostały wydatkowane na budowę nowego budynku Szkoły Podstawowej nr 17, remonty sal dydaktycznych, dachów, przebudowę kanalizacji sanitarnej oraz dostosowanie budynków do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Inne dane znajdujące się w tej części raportu dotyczą m.in. pomocy społecznej, ochrony zdrowia, działalności miasta w zakresie kultury i sportu, gospodarki mieszkaniowej czy stanu mienia komunalnego.
Na koniec 2024 roku w zasobach miasta znajdowało się 766 budynków mieszkalnych, w których znajdowało się 7 085 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni blisko 320 tys. m². W 2024 roku Miasto kontynuowało działania mające na celu poprawę stanu technicznego budynków komunalnych. Na utrzymanie techniczne nieruchomości wydatkowano prawie 5,5 mln zł. W 2024 roku w ramach planu remontów i napraw głównych zrealizowano roboty na kwotę ponad 476 tys. zł
Wartość majątku trwałego miasta na koniec 2024 r. wyniosła 1,54 mld zł, co oznacza wzrost w stosunku do 2023 r. o blisko 80 mln zł. Miasto było właścicielem 14 999 działek o łącznej powierzchni ponad 2 380 ha.
Dalsza część raportu zawiera informacje dotyczące realizacji budżetu obywatelskiego (część III) oraz realizacji uchwał Rady Miasta Ruda Śląska (część IV).
Do raportu dołączone zostało obszerne sprawozdanie z realizacji Strategii Rozwoju Miasta Ruda Śląska do 2030 r., a także sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Rewitalizacji.
Raport o stanie gminy co roku do końca maja przygotowuje każda gmina w Polsce. Wynika to z zapisów ustawy o samorządzie gminnym. Raport będzie przedmiotem dyskusji rudzkich radnych podczas zaplanowanej na 26 czerwca sesji Rady Miasta, po czym nastąpi głosowanie nad udzieleniem bądź nieudzieleniem prezydentowi miasta wotum zaufania. Co istotne, brak udzielenia wotum zaufania jednoznaczny jest z nieudzieleniem wotum zaufania. Ponadto, jeżeli prezydent miasta nie uzyska wotum zaufania dwa lata z rzędu, Rada Miasta może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum. Podczas wspomnianej sesji Rady Miasta podejmowana będzie także inna ważna uchwała - w sprawie absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2024 r.
W ubiegłym roku prezydent Michał Pierończyk decyzją radnych uzyskał zarówno wotum zaufania, jak i absolutorium za 2023 rok.
„Raport o stanie miasta Ruda Śląska za 2024 r.” wraz z załącznikami