Header decorative image
Kir Żałobny

Nowa podstacja trakcyjna dla „dziewiątki”

Czterech mężczyzn w garniturach. Dwóch wymienia teczki i ściska sobie dłonie. W tle ścianka z herbem Rudy Śląskiej.

W Rudzie Śląskiej – Wirku wybudowana zostanie nowa podstacja trakcyjna spółki Tramwaje Śląskie S.A. Dziś w Urzędzie Miasta prezes spółki Bolesław Knapik podpisał umowę z wykonawcą tego wartego ponad 14 mln zł zadania. Inwestycja częścią projektu „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii – Etap I”, współfinansowanego przez Unię Europejską.

Umowa z wykonawcą zadania „Modernizacja układów zasilania w podstacjach trakcyjnych - budowa podstacji prostownikowej "Wirek" w Rudzie Śląskiej” – ZUE S.A. z Krakowa - została popisana dziś w Urzędzie Miasta Ruda Śląska. - Głównym celem projektu jest poprawa niezawodności sytemu zasilania linii tramwajowej w mieście. Dodatkowo mieszkańcy otrzymają poprawę walorów estetycznych poprzez wybudowanie nowoczesnego budynku z uwzględnieniem zagospodarowania terenu wokół. Czas na realizację inwestycji to 14 miesięcy – mówi Bolesław Knapik, prezes spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Główne punkty zadania to budowa nowej podstacji trakcyjnej oraz linii kablowych, a także rozbiórka obecnego budynku podstacji. Wartość inwestycji to 14,3 mln zł. Jest ona częścią projektu „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii – Etap I”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Linia tramwajowa nr 9 ma ponad 19 km i łączy Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską oraz Bytom. W Rudzie Śląskiej przebiega na odcinku ponad 9 km przez dzielnice Bykowina, Wirek, Nowy Bytom, Chebzie i Godula.

- Popularna „dziewiątka” to najdłuższa linia tramwajowa w Rudzie Śląskiej. Przebiega przez kilka dzielnic i cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów – podkreśla prezydent Michał Pierończyk. – Cieszy mnie, że Tramwaje Śląskie systematycznie ją modernizują, bo jest bardzo oczekiwane nie tylko przez mieszkańców Rudy Śląskiej, ale także przez wszystkich podróżujących tą linią. Budowa nowej podstacji to kolejny ważny etap, na którego efekty z niecierpliwością czekamy – dodaje.

W ubiegłej perspektywie unijnej spółka Tramwaje Śląskie zrealizowała w Rudzie Śląskiej 4 zadania infrastrukturalne na łączną kwotę ponad 54 mln zł netto. – Pierwszym zadaniem była modernizacja torowiska w ul. Piotra Niedurnego, następnie torowiska wzdłuż ul. Karola Goduli. Kolejne zadanie to dobudowa drugiego toru dla linii 11 w Świętochłowicach i Rudzie Śląskiej od granicy miast do ul. Karola Goduli. I oczywiście nasza sztandarowa inwestycja, czyli modernizacja pętli tramwajowej i odcinka wzdłuż ulicy Dworcowej w dzielnicy Chebzie – wylicza prezes Bolesław Knapik.

Spółka pracuje już na kolejną rudzką inwestycją. – Myślę, że najpóźniej pod koniec drugiego kwartału będziemy ogłaszać postępowanie na modernizację torowiska na ul. Niedurnego od pętli Chebzie do wyremontowanej wcześniej części. W ramach tego zadania zostanie zmodernizowana podstacja trakcyjna na pętli – informuje Bolesław Knapik. - To część dużego programu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Metropolii, którego wartość łącznie z zakupem taboru szacujemy obecnie na około 1,1 mld zł – dodaje.

Przypomnijmy, że do końca 2023 r. Ruda Śląska posiadała 494 000 akcji spółki Tramwaje Śląskie, co stanowiło 3,3% jej kapitału akcyjnego. Zostały one objęte przez Miasto Ruda Śląska nieodpłatnie w roku 2008 od Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. W związku z faktem, iż od 2017 r. na podstawie ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim zadania publiczne w zakresie planowania, koordynacji, integracji i rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w tym transportu drogowego, kolejowego oraz innego transportu szynowego, a także zrównoważonej mobilności miejskiej realizuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Ruda Śląska w 2023 r. nieodpłatnie zbyła na jej rzecz wszystkie posiadane przez siebie akcje Tramwajów Śląskich S.A.

– Zintegrowany system transportowy, który optymalnie zaspokaja potrzeby mieszkańców, to jeden z kluczowych czynników determinujących rozwój gospodarczy i społeczny regionu. Przewozy tramwajowe stanowią istotny element tego systemu – podkreśla Michał Pierończyk, prezydent Rudy Śląskiej. – Decyzję o zbyciu akcji podjęliśmy ze względy na fakt, iż Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dysponuje odpowiednim potencjałem organizacyjnym i merytorycznym, aby skutecznie rozwijać zintegrowany system transportu zbiorowego. Umożliwiło nowemu właścicielowi inwestowanie w spółkę, co przyczynia się do jej rozwoju, a w konsekwencji do poprawy standardu usług i jakości infrastruktury tramwajowej również w Rudzie Śląskiej – dodaje.

Wróć

Prześlij opinię

Na skróty

Zapisz się na newsletter