Możliwość wyłączenia się z gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi
Informacja o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
Na podstawie art. 6c ust. 3c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2025 r. poz. 733), Prezydent Miasta Ruda Śląska informuje o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (na okres, począwszy od dnia 01.10.2026 r., co najmniej 30 miesięcy i nie dłuższy niż 36 miesięcy), wyznaczając jednocześnie termin do 12.01.2026 r. na złożenie przez właściciela nieruchomości pisemnego oświadczenia:
- o odwołaniu oświadczenia o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez gminę, jeżeli nieruchomość jest wyłączona z tego systemu na podstawie tego oświadczenia,
- o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez gminę, jeżeli właściciel nieruchomości jest objęty tym systemem.
Odwołanie oświadczenia, o którym mowa w punkcie 1. oraz oświadczenie, o którym mowa w punkcie 2. są skuteczne od dnia, w którym zacznie obowiązywać następna umowa w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy (tytuł umowy: „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu miasta Ruda Śląska”) i nie mogą być odwołane przez okres obowiązywania tej umowy.
W oświadczeniu o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez gminę właściciel nieruchomości niezamieszkałej wskazuje przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne, z którym zawarł umowę i który jest wpisany do Rejestru działalności regulowanej (o którym mowa w art. 9b ust. 2 ww. ustawy), prowadzonego przez Prezydenta Miasta Ruda Śląska oraz dołącza do oświadczenia kopię tej umowy pod rygorem nieskuteczności oświadczenia.
Obecnie zawarta umowa na „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu miasta Ruda Śląska” obowiązuje od 01.06.2024 r. do 30.09.2026 r.
Oświadczenie składa się w Urzędzie Miasta Ruda Śląska, Plac Jana Pawła II 6, 41-709 Ruda Śląska.
Wzór oświadczenia o odwołaniu oświadczenia o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez Miasto Ruda Śląska, jeżeli nieruchomość jest wyłączona z tego systemu na podstawie tego oświadczenia oraz wzór oświadczenia o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez Miasto Ruda Śląska dostępne są poniżej.
Bliższych informacji udziela Wydział Gospodarki Odpadami (pokój 132, 133 lub 134), tel. 32 244 90 00 wew. 1320, 1330, 1340, 1341 i 1342.
Uwagi:
- Jeżeli właściciel nieruchomości złożył przed dniem publikacji niniejszej informacji oświadczenie o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez gminę i intencją właściciela nieruchomości jest włączenie się do ww. systemu wówczas właściciel nieruchomości składa oświadczenie o odwołaniu oświadczenia i zobowiązany będzie do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązującej od października 2026 r. W pozostałych przypadkach właściciel nieruchomości pozostanie wyłączony z systemu.
- Jeżeli intencją właściciela nieruchomości będącego w systemie odbierania odpadów komunalnych zorganizowanym przez gminę jest wyłączenie się z ww. systemu wówczas właściciel nieruchomości składa oświadczenie o wyłączeniu się z systemu, a także deklarację, wygaszającą obowiązek uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, obowiązującą od października 2026 r. W pozostałych przypadkach, jeżeli właściciel nieruchomości takiego oświadczenia nie złoży, pozostanie w wyżej wymienionym systemie zorganizowanym przez gminę.
- Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości prowadzony przez Prezydenta Miasta Ruda Śląska dostępny jest na stronie internetowej miasta.
- Postanowienia umowy winny zapewniać odbiór co najmniej 5 frakcji odpadów komunalnych [niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, bioodpady, metale i tworzywa sztuczne, papier i szkło] oraz minimalną częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości określoną w uchwale Rady Miasta Ruda Śląska w sprawie określenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Ruda Śląska.



