Lekcja w plenerze
Nietypową lekcję historii przygotowano dla gimnazjalistów. W najbliższy piątek, wraz z przedstawicielami Stowarzyszenia Genius Loci, wezmą oni udział w akcji sprzątania kochłowickiego gródka, najstarszego rudzkiego zabytku, którego historia sięga XIII wieku.
Pomysłodawcą sprzątania zabytku jest Stowarzyszenie Genius Loci – Duch Miejsca, które pełni funkcję społecznego opiekuna obiektu. - Wspólnie z Urzędem Miasta Ruda Śląska oraz Gimnazjum nr 3 w Mikołowie chcemy posprzątać zabytek ze śmieci, przy okazji prowadząc wyjątkową lekcję historii – mówi Przemysław Noparlik ze Stowarzyszenia.
Piątkowa akcja, która rozpocznie się o 9:30 to sposób na ochronę gródka przed całkowitym zniszczeniem i zaśmieceniem tego historycznego miejsca, ale też okazja dla młodzieży na poznanie kawałka historii Rudy Śląskiej. Organizatorzy przedsięwzięcia, oprócz sprzątania obiektu zaplanowali jeszcze jego zwiedzanie, lekcję w plenerze oraz konkurs historyczny.
Średniowieczny gródek stożkowy zwany też grodziskiem kochłowickim to najstarszy rudzki zabytek, którego historia sięga XIII wieku. Znajduje się w widłach rzeki Kochłówki (Potok Bielszowicki) oraz cieku płynącego od strony Bykowiny, który w źródłach występuje pod nazwą Złoty Potok. Obecnie zachowana jest tylko fosa, podgrodzie i stożek właściwy, na którym w średniowieczu umieszczona była drewniana wieża. Nie zachował się natomiast żaden drewniany element, chociaż badania archeologiczne wykazały, że istniała tam palisada. Przez wieki gródek stożkowy był zaniedbywany i stopniowo niszczony poprzez działanie różnych czynników. Obecnie zarastają go drzewa, rozjeżdżają motocykliści i quadowcy, a przede wszystkim jest zaśmiecany.
Stowarzyszenie Genius Loci zostało powołane dla troski o dziedzictwo historyczne i społeczne, przeszłość, współczesność oraz perspektywy Górnego Śląska, ze szczególnym naciskiem na obszar Rudy Śląskiej. Podstawowe cele członków Stowarzyszenia to ochrona, dokumentacja i promocja lokalnego oraz regionalnego dziedzictwa kulturowego: zabytków, miejsc i przestrzeni.