Kolejny krok ku połączeniu DTŚ i A4

Ruda Śląska przygotowuje się do podpisania umowy na ostatni etap połączenia Drogowej Trasy Średnicowej z autostradą A4. Nie wpłynęły odwołania od rozstrzygnięcia przetargu na wykonawcę odcinka trasy N-S od ul. Bielszowickiej do węzła autostradowego.
- To ważny moment, ponieważ budowa tego odcinka zakończy budowę trasy N-S w jej pierwotnym kształcie, czyli połączenia dwóch kluczowych arterii przebiegających przez Rudę Śląską – podkreśla prezydent Michał Pierończyk. – Z czasem zdecydowaliśmy o przedłużeniu trasy na północ, w kierunku granicy z Bytomiem. Te plany realizujemy równolegle, pierwszy „północny” odcinek oddaliśmy do użytku w tym roku – przypomina.
Wyłonionym w przetargu wykonawcą odcinka trasy N-S od ul. Bielszowickiej do autostrady A4 jest Primost Południe Sp. z o.o. Odwołania od wyboru wskazanego wykonawcy nie wpłynęły. – Wartość inwestycji to prawie 195 mln zł. Przed podpisaniem umowy zostanie jeszcze przeprowadzona kontrola uprzednia przez Urząd Zamówień Publicznych – informuje Jacek Morek, zastępca prezydenta odpowiedzialny m.in. za drogi w mieście.
Ten fragment inwestycji obejmuje budowę odcinka trasy N-S od ul. Bielszowickiej do węzła autostradowego wraz z przebudową fragmentu ul. 1 Maja. W ramach budowanego połączenia drogowego powstanie dwujezdniowa trasa łącząca istniejący węzeł przy ul. Bielszowickiej z węzłem autostradowym. Wybudowany zostanie wiadukt nad linią kolejową oraz cmentarzem w rejonie ul. 1 Maja o długości ponad 150 m. Tym samym będzie to najdłuższy tego typu obiekt na całej długości budowanej trasy N-S. W rejonie ul. Mostowej powstanie także kładka pieszo-rowerowa. Ponadto przebudowana zostanie ul. 1 Maja od przejazdu kolejowego do autostrady A4. W sąsiedztwie szkoły podstawowej i cmentarza powstanie także parking na ok. 70 samochodów osobowych.
Wykonawca na realizację zadania będzie miał 28 miesięcy od podpisania umowy, nie licząc okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Na inwestycję władze Rudy Śląskiej pozyskały unijne dofinansowanie w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych.
Przypomnijmy, że we wrześniu 2023 roku otwarty został odcinek trasy N-S, prowadzący od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej. Większość kosztów budowy została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Ponadto w poprzednich latach powstały trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł. Na budowę wszystkich dotychczasowych odcinków w kierunku południowym miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.
W marcu tego roku otwarty został pierwszy etap północnego przedłużenia trasy N-S, prowadzący od węzła z Drogową Trasą Średnicową do ul. Magazynowej. Koszt robót budowlanych wyniósł ponad 62,7 mln zł. Inwestycja była możliwa dzięki pozyskaniu przez magistrat 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga).
W lutym natomiast rozpoczęła się budowa kolejnego etapu trasy N-S w kierunku północnym. To ponad 2,2-kilometrowy odcinek od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej. Całe zadanie podzielone zostało na dwa odcinki: pierwszy od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej oraz drugi od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej. Szacunkowa wartość zamówienia to ok. 143 mln zł, a miasto ma zapewnione finansowanie jego realizacji z budżetu państwa. Całość tej części trasy powinna być gotowa w 30 miesięcy od momentu rozpoczęcia robót.
To nie koniec planów władz Rudy Śląskiej dotyczących budowy trasy N-S. Ma ona zostać przedłużona także w kierunku południowym, do granicy z Mikołowem. Na tym odcinku droga ta będzie stanowić obwodnicę Halemby.
