Budżet na 2026 rok z rekordowymi inwestycjami
Rudzcy radni przyjęli dziś uchwałę budżetową na 2026 rok. To dokument historyczny pod względem skali planowanych zadań rozwojowych. Ponad 388 mln zł – tyle miasto przeznaczy na inwestycje w nadchodzącym roku. Kwota ta stanowi blisko jedną czwartą wszystkich zaplanowanych wydatków, które osiągną poziom 1,56 mld zł, przy dochodach szacowanych na 1,513 mld zł. Przyjęty plan finansowy stawia na mieszkalnictwo, kluczową infrastrukturę drogową, rewitalizację zabytków poprzemysłowych oraz poprawę jakości życia mieszkańców poprzez odnowę terenów zielonych oraz remonty miejskiej infrastruktury.
Inwestycje, które zdominowały przyszłoroczny plan, mają być realizowane w zdecydowanej większości dzięki skutecznemu pozyskiwaniu środków zewnętrznych. Miasto koncentruje się na kontynuacji strategicznej budowy trasy N-S, rewitalizacji obiektów poprzemysłowych oraz działaniach w obszarze ekologii i odnowy terenów zielonych. Wszystko to dzieje się w obliczu wyzwań związanych z systemowym niedofinansowaniem zadań oświatowych, co wymaga od samorządu dużej dyscypliny finansowej.
- Budżet na 2026 rok to przede wszystkim racjonalność: ograniczamy wydatki bieżące, zabezpieczamy wynagrodzenia i dbamy o bezpieczny poziom zadłużenia. Inwestycyjnie stawiamy na to, co już zaczęliśmy i przede wszystkim na projekty z dofinansowaniem zewnętrznym. Dzięki temu w przypadku wielu inwestycji z budżetu miasta dopłacamy tylko niewielką część. Taka strategia pozwala na niezbędny rozwój przy zachowaniu stabilności finansowej miasta - podkreśla prezydent miasta Michał Pierończyk.
Kluczowe projekty inwestycyjne, zaplanowane na 2026 r.:
Mieszkalnictwo, OZE i ekologia:
- Partycypacja w budowie mieszkań TBS przy ul. Ziętka w Orzegowie - 36 mln zł
- Termomodernizacje i instalacje OZE w budynkach publicznych i komunalnych - 13 mln zł
- Modernizacja komunalnych budynków mieszkalnych - 5,4 mln zł
- Instalacje OZE w budownictwie jednorodzinnym - 3,6 mln zł
- Budowa PSZOK w Kochłowicach oraz rozbudowa PSZOK w Rudzie - 6,2 mln zł
Infrastruktura i transport:
- Budowa Trasy N-S od ul. Bielszowickiej do autostrady - 98,1 mln zł
- Budowa Trasy N-S na północ od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej - 80,4 mln zł
- Przebudowa układu ulic w rejonie ul. Asfaltowej w Chebziu - 18,3 mln zł
- Nowe połączenie kolejowe Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice - 11,4 mln zł
Rewitalizacja:
- Adaptacja Wielkiego Pieca - 67,6 mln zł
- Rewitalizacja Szybu Franciszek - 8,6 mln zł
- Renaturyzacja doliny rzeki Bytomki i rewitalizacja terenów zielonych - 4,1 mln zł.
Dodatkowo: Dofinansowanie zakupu specjalistycznego samochodu dla PSP - 2,2 mln zł.
Oprócz dużych projektów infrastrukturalnych, uchwalony budżet kładzie silny nacisk na bieżące potrzeby mieszkańców. W planie finansowym na 2026 rok zabezpieczono znaczne środki na remonty w kluczowych obszarach. Gospodarka mieszkaniowa otrzyma na ten cel 7,5 mln zł, co pozwoli na poprawę standardu budynków komunalnych. Na modernizację i naprawy dróg lokalnych przeznaczono 7,3 mln zł, natomiast infrastruktura oświatowa zostanie wsparta kwotą 7,0 mln zł.
Władze miasta nie zapomniały również o sferze społecznej i rozwoju młodych talentów. Na dofinansowanie sportu w mieście zarezerwowano 4 mln zł. Z kolei na promocję osiągnięć najzdolniejszych uczniów przeznaczono 100 tys. zł.
Realizacja tak szerokiego zakresu zadań będzie częściowo wymagała zaciągnięcia zadłużenia w wysokości 35,1 mln zł. – Co ważne, pomimo tego wskaźnik zadłużenia do dochodów pozostanie na bezpiecznym poziomie, co pozwala nam na utrzymanie stabilności budżetowej – informuje skarbnik miasta Ewa Guziel.
Sytuacja finansowa miasta, choć stabilna, pozostaje pod wpływem czynników zewnętrznych. Zgodnie z informacją Ministra Finansów, w przyszłym roku miasto otrzyma łącznie 734,9 mln zł z tytułu udziału w podatkach PIT i CIT oraz subwencji ogólnej. Jest to wzrost o 75,6 mln zł względem roku 2025, jednak dynamika wydatków bieżących rośnie szybciej. Wpływ na to mają m.in. wzrost płacy minimalnej, zmiany w naliczaniu stażu pracy, ceny energii oraz wyższa składka na Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, która m.in. jest organizatorem transportu zbiorowego.
Największym wyzwaniem pozostaje oświata. – Ciągle musimy się zmagać z niewystarczającymi dochodami, zwłaszcza w realizacji zadań oświatowych. Potrzeby finansowe wyliczone przez ministerstwo są niższe aż o 194 mln zł od wydatków miasta na ten cel. Jest to luka, którą co roku musimy uzupełniać, co zmusza nas do szukania oszczędności kosztem innych ważnych inicjatyw – dodaje skarbnik Ewa Guziel.
Prezydent Michał Pierończyk zwraca również uwagę na konieczność większej przejrzystości w ustalaniu wskaźników finansowych dla samorządów. Niejasności w wyliczaniu algorytmów decydujących o potrzebach wyrównawczych budzą wątpliwości rudzkich samorządowców, którzy oczekują pełnej transparentności w relacjach na linii rząd-samorząd.
Mimo tych trudności, przyjęty dziś budżet Rudy Śląskiej na rok 2026 jest planem prorozwojowymi dającym fundament pod dalszą modernizację miasta.



