Informacja o działalności (ETR)
Informacja o zakresie działalności Urzędu – tekst łatwy do czytania i zrozumienia (ETR)
Urząd Miasta Ruda Śląska
Urząd Miasta Ruda Śląska, czyli w skrócie Urząd, znajduje się przy placu Jana Pawła II w Rudzie Śląskiej. W tym budynku pracują prezydent i urzędnicy.
Prezydent jest kierownikiem Urzędu. Prezydentem Rudy Śląskiej jest Michał Pierończyk.
Prezydentowi w pracy pomagają Zastępcy Prezydenta, Sekretarz Miasta, Skarbnik Miasta i inni pracownicy urzędu.
Czym zajmuje się urząd?
W Urzędzie możesz:
- zameldować się, czyli zgłosić to, gdzie mieszkasz,
- wyrobić dowód osobisty,
- zgłosić, gdy urodzi się dziecko,
- otrzymać akt zgonu i akt urodzenia,
- wziąć ślub cywilny,
- zapłacić lokalne podatki, w tym podatek od nieruchomości, czyli gruntów, budynków, budowli oraz ich części, na przykład mieszkań,
- zapłacić lokalne opłaty, na przykład opłatę za wywóz śmieci,
- zgłosić prowadzenie własnej firmy.
Urząd ma też inne zadania:
- obsługuje różne wybory, na przykład na Prezydenta Polski, wybory do Sejmu i Senatu, do Parlamentu Europejskiego,
- prowadzi spis ludności w mieście,
- zarządza miastem w trudnych sytuacjach, na przykład w czasie powodzi lub suszy,
- zajmuje się budżetem,
- ustala jakie będą lokalne podatki i opłaty,
- planuje przestrzeń w mieście,
- robi remonty i buduje nowe potrzebne miastu budynki,
- buduje i naprawia drogi gminne, chodniki,
- dba o przyrodę i zieleń w mieście,
- zajmuje się wywożeniem śmieci z miasta,
- dba o czystość i porządek,
- dba o zabytki,
- współpracuje z organizacjami pozarządowymi.
Kontakt z pracownikami Urzędu
Urząd jest otwarty od poniedziałku do piątku w godzinach:
- w poniedziałek, wtorek i środę od 8.00 do 16.00,
- w czwartek od 10.00 do 18.00,
- w piątek od 8.00 do 14.00.
W sobotę i niedzielę Urząd jest zamknięty.
Jak można załatwić sprawy w Urzędzie?
- Można napisać pismo i wysłać na adres:
Urząd Miasta w Rudzie Śląskiej
Plac Jana Pawła II 6
41-709 Ruda Śląska - Można napisać pismo i przynieść do Biura Obsługi Mieszkańców.
Biuro Obsługi Mieszkańców znajduje się na parterze, przy wejściu głównym. Jest czynne tak jak cały urząd. To miejsce, gdzie zostawisz pisma i dokumenty. W Biurze Obsługi Mieszkańców możesz zapytać, gdzie załatwisz swoją sprawę. - Można napisać wiadomość i wysłać na adres e-mail: urzad@ruda-sl.pl.
Musisz mieć Internet i konto poczty elektronicznej.
Poczta elektroniczna to poczta, z której możesz korzystać w komputerze, tablecie lub w telefonie komórkowym. - Można napisać pismo i wysłać za pomocą platformy ePUAP.
ePUAP to skrót nazwy: Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej.
Platforma ePUAP to taki specjalny rodzaj poczty elektronicznej. Musisz mieć Internet i konto na platformie ePUAP.
Aby wysłać pismo musisz wejść na stronę internetową platformy ePUAP: www.epuap.gov.pl. Adres skrzynki Urzędu na platformie ePUAP to: /umrudasl/pisma - Można wysłać faks pod numer 32 248 73 48 lub 32 248 71 71.
- Można zadzwonić na numer 32 244 90 00.
- Można przyjść do Urzędu w godzinach pracy Urzędu i spotkać się z pracownikiem.
Jak trafić do Urzędu?
- Można przyjechać do nas autobusem lub tramwajem.
Obok Urzędu znajdują się przystanki o nazwie Ruda Śląska Urząd Miasta.
Na przystankach stają autobusy o numerach 121, 147, 155, 255, 982 oraz tramwaj linii nr 9. - Można przyjechać do nas samochodem.
Przy Urzędzie jest bezpłatny parking dla wszystkich.
Możesz zaparkować na miejscu dla osoby z niepełnosprawnością. Takie miejsce parkingowe ma specjalny znak. Na znaku są litera P, koperta i symbol osoby z niepełnosprawnością.
Miejsce parkingowe jest pomalowane na kolor niebieski.
Czy Urząd jest dostosowany dla osób z niepełnosprawnością?
Urząd zapewnia dostęp do usług tłumacza języka migowego. Świadczenie jest bezpłatne dla osób uprawnionych. Taką potrzebę należy zgłosić w urzędzie, czas oczekiwania to maksymalnie 3 dni (z wyłączeniem sytuacji nagłych).
Budynek Urzędu jest częściowo dostępny.
Opis dostępności poszczególnych budynków znajduję się w deklaracji dostępności (/deklaracja-dostepnosci).
Wszystkie informacje o mieście można znaeźć na stronach internetowych: www.rudaslaska.pl, www.rudaslaska.bip.info.pl
Informację sporządzono zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.