Umowa na utrzymanie DTŚ podpisana!
Ruda Śląska podpisała dziś umowę na wspólne odśnieżanie i czyszczenie Drogowej Trasy Średnicowej. Oznacza to, że w tym roku na odcinku od Chorzowa do Zabrza jedna firma będzie odpowiedzialna za utrzymanie tej drogi. Wcześniej umowy z wykonawcą podpisały już trzy inne miasta, przez które przebiega trasa.
Głównym zadaniem przebiegającej przez środek metropolii Drogowej Trasy Średnicowej jest obsługa ruchu wewnętrznego aglomeracji. Zgodnie z podpisaną dziś umową od lutego do końca października tego roku jej odśnieżaniem i czyszczeniem będzie się zajmowała bytomska firma „Zakład Usługowy Konserwacja Terenów Zielonych Jacek Wieczorek”. W sumie usługi świadczone przez tę firmę mają kosztować Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i Zabrze prawie milion złotych.
Przedwczoraj w siedzibie Górnośląskiego Związku Metropolitalnego umowy z wykonawcą podpisali już przedstawiciele Chorzowa, Świętochłowic i Zabrza. Ruda Śląska podpisała kontrakt dziś. - Na etapie przetargu wymagaliśmy, by przed podpisaniem umowy wykonawca dostarczył nam zabezpieczenie należytego wykonania kontraktu - tłumaczy wiceprezydent Jacek Morek. - Inne miasta dopuściły możliwość, by zostało ono złożone w formie gwarancji. My, ze względu na dotychczasowe doświadczenia, sugerowaliśmy wykonawcy, by wpłacił nam zabezpieczenie w gotówce. Właściciel firmy zgodził się na to rozwiązanie. Ustaliliśmy, że umowę podpiszemy w momencie, gdy na konto magistratu wpłynie zabezpieczenie. Pieniądze już są, wobec czego mogliśmy „z czystym sumieniem” podpisać umowę - wyjaśnia.
Budowa DTŚ rozpoczęła się w 1986 roku. W ciągu pierwszych 20 lat /1986 – 2006/ wybudowano nieco ponad 15,5 kilometrów trasy. Inwestycja była finansowana ze środków z budżetu państwa, środków własnych miast, kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR. W sumie na budowę tego odcinka wydano ponad 1,7 mld złotych. W kolejnych latach /2008 – 2011/ Drogowa Trasa Średnicowa wydłużyła się, kosztem ponad 502 mln złotych, o prawie 5 kolejnych kilometrów. Dzięki temu można dziś dojechać nią z Katowic do Zabrza. Obecnie trwa budowa ostatnich odcinków DTŚ-ki położonych na terenie Gliwic.