Kir Żałobny

Tour de Pologne przejedzie przez Rudę Śląską!

Tour de Pologne przejedzie przez Rudę Śląską!

Ruda Śląska dołączyła do miast, przez które przejedzie jeden z największych światowych wyścigów kolarskich - Tour de Pologne. Miasto 6 sierpnia br. /poniedziałek/ znajdzie się na trasie III etapu, wiodącego ze Stadionu Śląskiego do Zabrza. Kolarze podczas przejazdu przez Rudę Śląską rywalizować będą na lotnej premii, zlokalizowanej w rejonie parku wodnego Aquadrom w dzielnicy Halemba. Peleton przejedzie około godz. 15:50 ulicami Radoszowską, Oświęcimską, Kochłowicką, Kłodnicką i 1 Maja /w kierunku Mikołowa/. W związku z tym pomiędzy godz. 15:00 a 16:30 nastąpi czasowe zamknięcie tych ulic.

Po raz pierwszy w Rudzie Śląskiej
- Wyścig Tour de Pologne to bez wątpienia jedna z największych imprez sportowych w naszym kraju. W ubiegłym roku na żywo zmagania kolarzy wzdłuż trasy obserwowało ponad 3 mln kibiców. W tym roku do grona tych osób będą mogli dołączyć także mieszkańcy naszego miasta. To duży zaszczyt, że będziemy mogli gościć najlepsze ekipy kolarskie z całego świata – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic. – Start ostry zostanie zlokalizowany w Kochłowicach, za stacją paliw, natomiast na wysokości Aquadromu w Halembie znajdować się będzie lotna premia LOTTO, gdzie odbędzie się walka sprinterów o punkty do klasyfikacji całego wyścigu. Rywalizacja będzie z pewnością bardzo widowiskowa – mówi wiceprezydent Krzysztof Mejer.

Przebieg trasy III etapu
W ramach III etapu wyścigu kolarze wyruszą sprzed Stadionu Śląskiego w Chorzowie, następnie wjadą do Rudy Śląskiej od strony Chorzowa - Batorego ulicą Radoszowską. W rejonie kochłowickiego rynku wjadą w ul. Oświęcimską, następnie w Kochłowicką. Jadąc dalej poruszać się będą ul. Kłodnicką, na rondzie przy kościele wjadą w ul. 1 Maja, którą poruszać się będą w stronę Mikołowa. Po opuszczeniu Rudy Śląskiej, wyścig kierować się będzie przez Orzesze, Żory, Jastrzębie Zdrój, Rybnik i Knurów do Zabrza, gdzie kolarzy czekać będą trzy pętle o długości 6 km, kończące ten etap.

Uwaga na utrudnienia! Ulice będą zamknięte!
Z przejazdem kolarzy i całej kolumny wyścigu przez Rudę Śląską wiązać się będą utrudnienia drogowe. Pomiędzy godz. 15:00 a 16:30 nastąpi zamknięcie dróg, po których będą przemieszczać się kolarze /ul. Radoszowska, Oświęcimska, Kochłowicka, Kłodnicka i część 1 Maja - od ronda przy kościele w kierunku Mikołowa/. Nastąpią utrudnienia w ruchu samochodowym oraz w funkcjonowaniu komunikacji publicznej. – Będziemy się starać, żeby uciążliwości były jak najmniejsze, ale bezpieczeństwo uczestników imprezy stawiamy na pierwszym miejscu, dlatego trasa musi zostać wyłączona z ruchu z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym – tłumaczy Krzysztof Piecha, naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej i Promocji Miasta.

Udekorujmy miasto na biało-czerwono
Tegoroczny Tour de Pologne odbywa się wyjątkowych okolicznościach – Polska świętuje właśnie stulecie odzyskania niepodległości, a sam wyścig obchodzi 90. urodziny. Po raz kolejny wyścigowi towarzyszy konkurs „Najpiękniejsze Miasto Tour de Pologne”, skierowany do wszystkich ludzi kochających sport i kolarstwo i chcących z jak najpiękniejszej strony zaprezentować miasto, w którym mieszkają. - Pięknie udekorowane miasta i zaangażowanie lokalnych samorządów w tę inicjatywę to znakomite dopełnienie sportowej rywalizacji na najwyższym poziomie. Wspaniali kibice od zawsze są znakiem rozpoznawczym Tour de Pologne, co podkreślają sami zawodnicy zauroczeni fantastyczną atmosferą na trasie wyścigu – zauważa  Ewa Rybarczyk z Lang Team.

- Mamy nadzieję, że mieszkańcy Rudy Śląskiej również włączą się w tę inicjatywę – podkreśla Krzysztof Piecha, naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej i Promocji Miasta. - Liczymy nie tylko na gorące dopingowanie zawodników, ale także na przygotowanie dekoracji w barwach narodowych, związanych z tematyką rowerową. Zachęcamy, żeby przygotować je własnoręcznie lub wykorzystać do tego flagi, szaliki lub inne gadżety. Można nimi udekorować na przykład okna, balkony czy ogrodzenia lub po prostu ubrać się na biało-czerwono i wyjść kibicować – dodaje.

Konkurs jest nie tylko szansą na zaistnienie w polskich i światowych mediach najciekawszych pomysłów, ale także doskonałym polem do promocji miasta. Dekoracje miast, które zgłoszą się do konkursu będą prezentowane w relacjach medialnych z Tour de Pologne, a zwycięzca w każdej z trzech kategorii – najpiękniejsze miasto startowe, etapowe i premii otrzyma przechodni Puchar Tour de Pologne, który zostanie wręczony podczas specjalnej konferencji prasowej.

Ruda Śląska kocha rower
Przy okazji przejazdu przez miasto kolarzy Tour de Pologne w rejonie premii lotnej, czyli w okolicy Aquadromu, zostanie zorganizowany piknik rowerowy pod nazwą „Ruda Śląska kocha rower”. Od godz. 14:00 do 20:00 będzie można tam skorzystać z toru pumptrack, miasteczka ruchu drogowego, szkoleń czy darmowego serwisu rowerowego. Przygotowane zostaną też atrakcje dla dzieci, konkursy z nagrodami oraz specjalny rower z blenderem, tzw. fruit bike. Dodatkowo w godzinach 17:00 – 20:00 straż miejska będzie znakować rowery. O godz. 18:00 odbędzie się akcja „kręcenia kilometrów” dla Fundacji Iskierka.

Jubileuszowy wyścig
Tegoroczny 75. Tour de Pologne rozpocznie się 4 sierpnia w Krakowie. Trasa prowadzi przez południową Polskę. Na początek kolarze będą mieli do pokonania trzy płaskie etapy. Pierwszy Kraków – Kraków, drugi Tarnowskie Góry – Katowice oraz trzeci Stadion Śląski – Zabrze. Czwartego dnia na trasie pojawią się góry, a peleton przejedzie z Jaworzna do Szczyrku. Ta górska sceneria będzie towarzyszyć peletonowi do samego końca. Kolejne etapy będą obfitowały w trudne podjazdy. Piąty etap poprowadzi z Kopalni Soli „Wieliczka” do Bielska-Białej, szósty z Zakopanego do słowackiego Popradu, a finałowy królewski etap zostanie rozegrany na rundach wokół Bukowiny Tatrzańskiej. - Mija 25 lat od Tour de Pologne w nowej, zawodowej formule. Razem przeszliśmy długą drogę i możemy być dumni, bo Tour de Pologne należy do grona największych wyścigów świata, przyciąga najlepszych kolarzy i kreuje gwiazdy. Każdy dołożył cegiełkę do naszego narodowego wyścigu – zapowiadał Czesław Lang, Dyrektor Generalny Tour de Pologne.

Najlepsi kolarze świata
W tegorocznym Tour de Pologne wystartuje 18 najlepszych zawodowych grup świata należących do UCI World Teams, a także cztery zespoły z dzikimi kartami, w tym Reprezentacja Polski oraz CCC Sprandi Polkowice. Swój udział w Tour de Pologne zadeklarowali między innymi zwycięzcy wyścigu z ostatnich lat – Dylan Teuns (BMC Racing Team, 2017) oraz Moreno Moser (Astana Pro Team, 2012). Na starcie mają się pojawić także między innymi Fabio Aru (UAE – Team Emirates), Thibaut Pinot (Groupama – FDJ), Davide Formolo (Bora – Hansgrohe) oraz Simon Yates i Matteo Trentin (Mitchelton-Scott).

Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej
Komunikacyjny Związek Komunalny GOP informuje o zmianach w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej na terenie Chorzowa, Rudy Śląskiej i Zabrza podczas III etapu wyścigu kolarskiego Tour de Pologne w dniu 6 sierpnia br. w następujących godzinach:

Chorzów – w godzinach od ok. 15:30 do ok. 16:15,
Ruda Śląska – w godzinach od ok. 14:50 do ok. 17:10,
Zabrze – w godzinach od ok. 17.00 do ok. 19.00 (rejon ulicy Roosevelta i de Gaulle’a będzie zamknięty dla ruchu od ok. 5.00 do ok. 23.00).

Linie nr: 74, 190, 663 i 974 w Chorzowie od godz. 15:30 do 16:15 będą kursowały na skróconej trasie do przystanku „Chorzów Stary Szyb Prezydent”, tj. bez obsługi centrum Chorzowa i Batorego.

Linie nr 13 i 48 w Chorzowie i Rudzie Śląskiej od godz. 14:50 do 17:10 będą kursowały na skróconych trasach do przystanku „Katowice Panewniki Bałtycka”, tj. bez obsługi centrum Chorzowa, Batorego, Kochłowic i Bykowiny.

Linia nr 192 w Chorzowie od godz. 15:30 do 16:15 będzie kursowała na trasie skróconej do przystanku „Chorzów Rynek”, bez obsługi starego Chorzowa.

Linia nr 139 w godzinach ok. 14:50 – 17:10 nie będzie kursowała.

Linie nr 664 i 665 będą czekały w godzinach ok. 15:30 – 16:15 na przystanku „Chorzów Stary Szyb Prezydent” (linia nr 664) i „Chorzów Rynek” (linia nr 665) na otwarcie przejazdu ul. Kościuszki w Chorzowie.

Linie nr 6 i 840 w Chorzowie od godz. 15:30 – 16:15 będą czekały na otwarcie przejazdu ul. Dąbrowskiego, linia nr 6 na przystankach „Chorzów AKS” i „Chorzów Batory Urząd Skarbowy”, a linia nr 840 na „Chorzów Strzelców Bytomskich” w kursach do Katowic.

Linie nr 22 i 632 w Chorzowie od godz. 15:30 do 16:15 będą kursowały na trasach skróconych, linia nr 22 do przystanku „Chorzów Rynek”, bez obsługi centrum i Batorego, natomiast linia nr 632 do przystanku „Ruda Śląska Kochłowice Kopalnia Śląsk”, również bez obsługi centrum i Batorego.

Linie nr 7 i 23 będą czekały w godzinach 15:30 – 16:15 na otwarcie odcinka ul. Armii Krajowej w Chorzowie na przystankach „Chorzów Batory Urząd Skarbowy” i „Chorzów Batory Zajezdnia”. Ponadto dla linii nr 7 mogą wystąpić utrudnienia w przejeździe przez przystanek „Ruda Śląska Kochłowice Rynek” w godzinach 15:30 – 16:30 w kursach do Katowic. Linia nr 23 będzie kursowała także po trasie objazdowej na terenie Zabrza w godzinach 05:00 – 23:00 według informacji zawartej poniżej.

Linia nr 165 w godzinach ok. 15:30 – 16:15 nie będzie kursowała.

Linia nr 98 w Chorzowie i Rudzie Śląskiej od godz. ok. 14:50 – 17:10 będzie kursowała na trasie skróconej, do przystanku „Chorzów Rynek”, tj. bez obsługi Klimzowca, Batorego, Kochłowic i Halemby.

Linia nr 144 będzie kursowała w godz. 14:50 – 17:10 tylko po terenie Rudy Śląskiej na odcinku „Ruda Śląska Bykowna Grzegorzka” – „Ruda Śląska Halemba Grodzka” z dojazdem od ul. 1 Maja do ul. Grodzkiej, gdzie będzie zlokalizowany przystanek końcowy. Powrót będzie przebiegać ulicami: Grodzką, Halembską, Nowy Świat, do ul. 1 Maja.

Linie nr: 146, 147, 155, 177, 198, 230, 255, 982 w Rudzie Śląskiej od godz. 14:50 do 17:10 będą kursowały na trasie skróconej do przystanku „Ruda Śląska Halemba Grodzka”, tj. bez dojazdu do przystanku „Ruda Śląska Halemba Pętla” i do Mikołowa. Autobusy linii nr: 146, 155, 177, 230 i 982 od ul. 1 Maja dojadą do ul. Grodzkiej, gdzie będzie znajdował się przystanek końcowy. Następnie pojadą ulicami: Halembską, Nowy Świat, do ul. 1 Maja. Dla linii nr 177 mogą wystąpić utrudnienia w przejeździe przez przystanek „Ruda Śląska Kochłowice Rynek”. Linie nr: 147, 198 i 255 od 15:30 do 16:30 w kursach do Katowic będą kursowały od ul. Halembskiej, ulicami: Nowy Świat, 1 Maja do ul. Grodzkiej.

Linie nr: 120, 130 i 880 w Rudzie Śląskiej od godz. 14:50 do 17:10 nie będą obsługiwały dzielnic: Kochłowice, Halemba i Bykowina. Trasy tych linii na odcinku Katowice – Ruda Śląska ulegną skróceniu do przystanku „Ruda Śląska Kochłowice Kopalnia Śląsk”.

Linie nr: 39, 121 i 199 w Rudzie Śląskiej od godz. 14:50 do 17:10 będą kursowały na trasie skróconej do przystanku „Ruda Śląska Bykowina Grzegorzka”, tj. bez obsługi części Kochłowic i Halemby. Trasa w rejonie ww. przystanku będzie przebiegała od ul. Tunkla, ul. Górnośląską, do przystanku. Powrót nastąpi od ul. Górnośląskiej, ulicami: Gwarecką, Korfantego, Pośpiecha, Górnośląską, do ul. Tunkla z obsługą wszystkich istniejących na tej trasie przystanków autobusowych. Linia nr 199 będzie kursowała także po trasie objazdowej na terenie Zabrza w godz. ok 05:00 – 23:00 według poniższej informacji.

Linia nr 669 w Rudzie Śląskiej od godz. 15:00 do 16:40 nie będzie obsługiwała dzielnic: Kochłowic, Halemba i Bykowina.

Linie nr: 23, 47, 111 i 199 w centrum Zabrza od godz. 05:00 do 23:00 będą kursowały w obu kierunkach trasą objazdową od ul. de Gaulle`a, ulicami: Roosevelta i 3 Maja z tymczasową obsługą przystanku „Zabrze Jagiełły Targowisko” przy ul. 3 Maja, ale bez obsługi przystanków: „Zabrze de Gaulle`a Ślęczka” przy ul. de Gaulle`a, „Zabrze Ślęczka” i „Zabrze Hala MOSIR”. Ponadto w godzinach 17:00 – 19:00 linia nr 47 nie będzie kursowała.

Linia okrężna nr 720 będzie kursowała w centrum Zabrza od godz. 05:00 do 23:00 na trasie skróconej, z przebiegiem od ul. Trocera, ulicami: Wolności, de Gaulle`a, Roosevelta, 3 Maja do Goethego, bez obsługi przystanków: „Zabrze Plac Słowiański”, Zabrze Webera”, „Zabrze Ogród Botaniczny [n/ż]”, „Zabrze Stadion”, „Zabrze Czołgistów”, „Zabrze Struga”, „Zabrze Matejki”, „Zabrze Hala MOSiR”, „Zabrze Ślęczka” i „Zabrze Jagiełły Targowisko”. Tymczasowo będą obsługiwane przystanki: „Zabrze Damrota”, „Zabrze Urząd Stanu Cywilnego”, „Zabrze Komenda Policji” i „Zabrze Politechnika Śląska”.

Linia nr 32 w Zabrzu od godz. 05:00 do 23:00 będzie kursowała trasą objazdową w obu kierunkach, od ul. Sikorskiego, ulicami: Reymonta, Knurowską, Wolności, de Gaulle`a, do ul. Goethego, bez obsługi przystanków: „Gliwice Sośnica Kopalnia”, „Zabrze Os. Wyzwolenia”, „Zabrze Stadion”, „Zabrze Kościół Św. Józefa”, „Zabrze Politechnika Śląska” i „Zabrze Komenda Policji”. Tymczasowo będą obsługiwane przystanki: „Gliwice Sośnica Reymonta”, „Gliwice Sośnica Bema”, „Gliwice Sośnica Cmentarz”, „Zabrze Maciejów Kondratowicza”, „Zabrze Słowackiego”, „Zabrze Plac Słowiański”, „Zabrze Damrota” i „Zabrze Urząd Stanu Cywilnego”.

Linia nr 111 w godzinach 17:00 – 19:00 poza centrum Zabrza będzie kursowała bez obsługi dzielnicy Makoszowy, tj. na trasie skróconej do przystanku „Zabrze Kończyce Beskidzka”, gdzie po nawrocie ulicami Sitki i Miłą powróci na swoją planową trasę. Nie będą obsługiwane przystanki: „Zabrze Makoszowy Pętla”, „Zabrze Makoszowy Strzelnica [n/ż]”, „Zabrze Makoszowy Legnicka”, „Zabrze Makoszowy Sejmowa”, „Zabrze Makoszowy Szymały”, „Zabrze Makoszowy Oszka” i „Zabrze Makoszowy Oświęcimska”.

W przypadku linii autobusowych, których trasy ulegną skróceniu, godziny odjazdów w obu kierunkach na pozostałych odcinkach tras nie ulegną zmianie.

Trochę historii
Tour de Pologne to wieloetapowy wyścig kolarski organizowany od 1928 r. Od 1. do 49. edycji, rozgrywanej w 1992 roku, posiadał status wyścigu amatorskiego. Od 1993 roku – po przejęciu organizacji przez Czesława Langa – jest w pełni zawodowy. Od 2011 r. należy on do cyklu UCI World Tour, który zrzesza największe kolarskie wyścigi na świecie, w tym jedynie 17 wyścigów wieloetapowych.

Kolarska idea
Idea organizacji narodowego wyścigu kolarskiego pojawiła się niedługo po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Sport był niezwykle ważnym elementem kształtowania postaw w II Rzeczpospolitej, a kolarstwo było w tym procesie bardzo pomocne. Kolarski peleton sam wyjeżdża do ludzi, odwiedza ich miasta, miasteczka i wsie. Jest na wyciągnięcie ręki dla każdego, kto zechce wyjść na ulicę i obserwować zmagania zawodników. Kolarska idea nabrała realnych kształtów dzięki staraniom Warszawskiego Towarzystwa Cyklistów oraz redakcji Przeglądu Sportowego. W 1928 roku, dokładnie ćwierć wieku po inauguracji słynnego Tour de France, rozegrano I Kolarski Bieg dookoła Polski. O randze imprezy świadczy fakt, że patronem honorowym wyścigu został sam prezydent II Rzeczypospolitej Ignacy Mościcki, a przewodniczącym Komitetu Honorowego Marszałek Józef Piłsudski.

Historyczny triumf Więcka
7 września 1928 roku z warszawskiego toru na Dynasach wyruszyło 71 kolarzy. Liczącą 1491 kilometrów trasę podzielono na osiem etapów. Kolarze odwiedzili między innymi Lublin, Lwów, Rzeszów, Kraków, Poznań, Łódź, by na koniec wrócić do stolicy. Bohaterem został zawodnik Bydgoskiego Klubu Kolarskiego Feliks Więcek, który wygrał sześć etapów i oczywiście cały wyścig. Przegląd Sportowy pisał: „Zarówno wyniki sportowe Biegu, jak i całość prac organizacyjnych, a nade wszystko duch zawodników – wszystko to otworzyło przed sportem polskim horyzonty, o których marzyli tylko szaleńcy sportowi. Półtora tysiąca kilometrów szos polskich, przez które przelecieli w ciągu 10 dni bohaterscy kolarze – to jakby wielka wstęga, zespalająca najpotężniejsze ośrodki naszego życia kulturalnego, społecznego, gospodarczego i sportowego w jedną wielką solidarną i przez to potężną całość”.

Tygrys szos
Tour de Pologne szybko stał się jednym z najważniejszych wydarzeń sportowych międzywojennej Polski. Setki tysięcy ludzi zbierały się wokół ulic i szos, aby dopingować swoich bohaterów. Jednym z nich był na pewno Więcek, innym Bolesław Napierała. Nazywany „tygrysem szos” kolarz wygrał dwie edycje Tour de Pologne, a kolarskiego rzemiosła uczył się od Nicolasa Frantza, dwukrotnego zwycięzcy Wielkiej Pętli. Przed wojną kolarskie wyścigi w niczym nie przypominały dzisiejszych sportowych widowisk. Kolarze jechali ze średnią prędkością ok. 25 km/h, pokonywali etapy liczące nawet 300 kilometrów, a zamiast wożenia bidonów i batonów, zatrzymywali się, aby zjeść posiłek. Jedno pozostało niezmienne – satysfakcja z wygranej i ogromna popularność zwycięzców. Przed wybuchem II wojny światowej udało się rozegrać pięć edycji wyścigu.

Dowiedz się więcej
Więcej o historii wyścigu oraz o 75. edycji Tour de Pologne można przeczytać na stronie www.tourdepologne.pl.

Wróć

Prześlij opinię

Na skróty

Zapisz się na newsletter