Świadome urlopowanie
- Zanim kupisz wycieczkę, przeczytaj umowę – przestrzega Wioletta Stec – Grześkowiak, rudzki rzecznik konsumentów. Atrakcyjne oferty biur podróży, piękne plaże oraz wspaniałe hotele łatwo mogą zwieść. Stąd wybór najlepszej propozycji wyjazdowej zawsze powinien być poprzedzony sprawdzeniem wiarygodności agencji turystycznejŚwiadome urlopowanie oraz dokładnym przeczytaniem wszystkich przedłożonych do podpisu dokumentów.
- Najistotniejszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę jest to, czy biuro turystyczne zostało wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Warto również sprawdzić kwotę gwarantowanego ubezpieczenia. W przypadku ogłoszenia przez biuro podróży upadłości, stanowi ona gwarancję bezpiecznego powrotu do domu – zaznacza rzecznik konsumentów.
Dostęp do istotnych informacji dotyczących biur podróży nie jest wcale skomplikowany. Dane dotyczące ubezpieczenia można uzyskać właściwie „od ręki”. Wystarczy odwiedzić stronę Ministerstwa Sportu i Turystyki (www.turystyka.gov.pl). Warto też zadzwonić do urzędu marszałkowskiego, by sprawdzić, czy biuro turystyczne zostało wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych i czy przypadkiem wobec organizatora nie zostało wszczęte postępowanie o zakazie prowadzenia działalności.
- Niestety, nawet wysokie ubezpieczenie nie gwarantuje zwrotu pieniędzy za wykupioną imprezę turystyczną. Dzieje się tak dlatego, że w pierwszej kolejności z gwarancji ubezpieczeniowej opłacany jest powrót do domu osób, które przebywają na wyjeździe. Zatem może się tak zdarzyć, że za niedoszłe do skutku wakacje całości pieniędzy nie otrzymamy – podkreśla rzecznik.
Większe szanse na odzyskanie pieniędzy mają osoby, które za imprezę turystyczną zapłaciły kartą płatniczą. Z chwilą, gdy wykupiona przez nich wycieczka nie doszła do skutku, mogą one zwrócić się do banku, który jest wystawcą karty płatniczej. Transakcje elektroniczne mają bowiem charakter odwracalny i mogą zostać unieważnione przez stworzenie transakcji zwrotnej. Ogłoszenie upadłości przez organizatora imprezy turystycznej nie jest tu przeszkodą, ponieważ takie przypadki są ubezpieczone przez bank.
Przypomnijmy też, że organizator, który przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony, z przyczyn od niego niezależnych, zmienić istotne warunki umowy z klientem powinien niezwłocznie go o tym poinformować. W tej sytuacji klient powinien również niezwłocznie poinformować organizatora, czy przyjmuje proponowaną zmianę umowy, czy odstępuje od umowy za całkowitym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej. Jeżeli klient odstępuje od umowy lub jeżeli organizator odwołuje imprezę turystyczną z przyczyn niezależnych od klienta, klient ma prawo, według swojego wyboru uczestniczyć w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie lub żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.
Zanim dokonamy zakupu wycieczki, należy dokładnie zapoznać się z warunkami umowy, w szczególności załącznikami do niej tj.: warunkami uczestnictwa w imprezie, warunkami ubezpieczenia oraz ofertą katalogową. Niestety często przy zawieraniu umowy konsumentom nie udostępnia się tych dokumentów, jednocześnie przedkładając im do podpisu formularz umowy, z którego wynika, że zaakceptowali postanowienia w nich zawarte.
Istotne znaczenie przy wyborze wycieczki ma cena imprezy turystycznej. Na uwagę zasługuje regulacja ustawowa, która stanowi, że niezależnie od tego, iż istnieje kilka czynników umożliwiających wzrost ceny imprezy turystycznej, takich jak: wzrost kosztów transportu, wzrost kursu walut, opłat urzędowych czy opłat lotniskowych, cena imprezy turystycznej bezwzględnie nie może zostać podwyższona 20 dni przed planowanym terminem wyjazdu. Z kolei reklamację imprezy turystycznej najlepiej złożyć już podczas trwania wycieczki, tak by umożliwić organizatorowi usunięcie niezgodności z umową, na które natrafiliśmy po przybyciu do hotelu, bądź po jej zakończeniu. Jeśli po upływie 30 dni organizator nie zajmie stanowiska w tej sprawie, to reklamację uznał zgodnie z żądaniem konsumenta. Istotne zatem jest, by w reklamacji podnieść konkretne żądanie.
- Charakter i zakres zgłoszeń wpływających do biura rzecznika konsumentów wskazuje niejednokrotnie na zasadność podnoszonych przez klientów biur podróży roszczeń. Napawa optymizmem fakt, że coraz więcej mieszkańców naszego miasta dołącza do grona świadomych swych praw konsumentów – podkreśla Stec – Grześkowiak.
Miejski Rzecznik Konsumentów w Rudzie Śląskiej zapewnienia bezpłatne poradnictwo i informację prawną w zakresie ochrony ich interesów. Biuro rzecznika znajduje się w budynku B Urzędu Miasta Ruda Śląska, przy ul. Niedurnego 46, pok. 202. Kontakt z rzecznikiem jest możliwy również pod numerem telefonu 32 244 90 11 oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej: mrk@ruda-sl.pl.