Kir Żałobny

Rowerowe forum

Rowerowe forum

Comiesięczne spotkania robocze z rowerzystami oraz wspólne stworzenie wytycznych dla projektantów ścieżek i tras rowerowych - to główne ustalenia dzisiejszego Forum Mieszkańców. Władze miasta spotkały się dziś z kolarzami, by dyskutować o kierunkach rozwoju infrastruktury rowerowej w Rudzie Śląskiej.

- Myślę, że jest to cenna inicjatywa i na pewno będzie dużo chętnych do takiej współpracy, bo jest to w naszym interesie - oceniał jeden z rowerzystów. - Może nasze dzieci nam kiedyś podziękują za to i poczują się jak w Amsterdamie - dodawał.

Spotkania będą odbywały się w drugi czwartek każdego miesiąca w Wydziale Dróg i Mostów od godz. 16.00. Najbliższe z nich zaplanowano na 11 grudnia br. Dzięki „burzy mózgów” wypracowany ma zostać przebieg tras i ścieżek rowerowych, które powstaną w mieście. Rowerzyści mają też pomóc opracować wytyczne techniczne do ich projektowania i wykonania. Będą się przy tym zastanawiać m.in. nad tym, jaką metodą wykonać konkretne odcinki dróg rowerowych i jakiego rodzaju miejsca postojowe wykonać w poszczególnych miejscach.

W czasie forum sporo miejsca poświęcono kwestii skomunikowania poszczególnych dzielnic Rudy Śląskiej. - Nie widzę żadnych planów, jeżeli chodzi o dzielnice północne - chodzi mi o Godulę, Chebzie, Rudę i Orzegów - zauważał mieszkaniec Goduli.  - Brakuje bezpiecznego skomunikowania tych rejonów z dzielnicami centralnymi, gdzie są miejsca pracy - dodawał.

- Tak naprawdę, to z tymi szlakami i ścieżkami rowerowymi dopiero zaczynamy, bo w poprzednich latach nie robiło się nic - odpowiadał wiceprezydent Michał Pierończyk. - Aktualnie przez Rudę Śląską przebiega prawie 40,5 km tras i ścieżek rowerowych. Do 2011 roku było ich niespełna 5 km - komentował.

Podczas dzisiejszego forum zwracano też uwagę na różne oczekiwania samych rowerzystów. Bo podczas gdy jedni oczekują tworzenia rekreacyjnych szlaków rowerowych, to drudzy chcą tworzenia dróg rowerowych „z prawdziwego zdarzenia”, którymi będą mogli szybko poruszać się po mieście. Oczekiwania tych ostatnich ma częściowo rozwiązać sprawa budowy kolejnego odcinka trasy N-S. - Kiedy trasa Północ - Południe będzie wybudowana przynajmniej do ul. Kokota, to ruch z ul. 1 Maja będzie odciążony a sama ulica nie będzie nam już potrzebna w takiej szerokości jak teraz, bo będzie od tego N-S-ka. Wtedy będzie można wykorzystać szeroki pas ul. 1 Maja i zrobić na potrzeby rowerów swoisty „kręgosłup” przez środek miasta - wyjaśniała Renata Krusz, zastępca naczelnika Wydziału Dróg i Mostów.

Kolejnym problemem zgłoszonym przez rowerzystów była sprawa technologii wykonania poszczególnych odcinków ścieżek rowerowych. Mieszkańcy pytali, dlaczego w jednym miejscu są one budowane z asfaltu a w innych z bezfazowej kostki brukowej. - Często budujemy w istniejącej infrastrukturze, gdzie pod spodem mamy wodociąg, gazociąg, sieć telekomunikacyjną, czy energetyczną - wyjaśniał Jacek Otrębski z Wydziału Dróg i Mostów. - W takich sytuacjach albo wykonujemy ścieżkę rowerową z kostki, albo musimy przełożyć całą tę infrastrukturę i wtedy można robić ścieżkę asfaltową. Przełożenie urządzeń może jednak nawet trzykrotnie zwiększyć koszty wykonania takiego odcinka drogi rowerowej - tłumaczył.

Podczas dzisiejszej dyskusji pojawiło się też kilka koncepcji dotyczących usprawnień dla rowerzystów. Jedną z nich był pomysł stworzenia przed wejściem głównym do urzędu miasta parkingu dla rowerów. - Powinno być tam więcej stojaków na rowery i powinny one mieć zadaszenie, żeby w przypadku deszczu nie wracać na mokrym siodełku - postulował jeden z mieszkańców.

Przypomnijmy, że w tym roku w Rudzie Śląskiej przybyło już ponad 15 km tras rowerowych. Obecnie w mieście trwa jeszcze budowa ścieżki rowerowej w Bykowinie wzdłuż ul. Górnośląskiej, gdzie powstanie 0,65 km nowej drogi dla rowerów. Ma być gotowa do końca listopada. Jeszcze w tym miesiącu rozstrzygnięty zostanie przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej budowy ścieżki rowerowej od ul. Gołębi do ul. Kupieckiej. Inwestycja ta realizowana będzie w przyszłym roku, a nowa ścieżka połączy w ten sposób odcinki ścieżek rowerowych wykonanych w tym roku /wzdłuż ul. 1 Maja  oraz wzdłuż ul. Górnośląskiej/.  Po jej wykonaniu rowerem bezpiecznie będzie można dojechać od ul. Tołstoja w Czarnym Lesie do ul. Tunkla w Kochłowicach. Ponadto w tym miesiącu ogłoszony zostanie przetarg na zaprojektowanie ponad 3 km trasy rowerowej wzdłuż Potoku Bielszowickiego. Będzie ona realizowana w roku 2015.

Również w przyszłym roku za kwotę 1 mln zł wybudowana zostanie „żółta” trasa rowerowa łącząca wszystkie dzielnice miasta. Inwestycja powstanie w ramach budżetu obywatelskiego na 2015 r. Projekt zgłoszony przez mieszkańców otrzymał w ogólnomiejskim głosowaniu na inwestycje obywatelskie ponad 1,7 tys. głosów.

Wróć

Prześlij opinię

Na skróty

Zapisz się na newsletter