Header decorative image
Kir Żałobny

Ronda turbinowe na ul. 1 Maja

Ronda turbinowe na ul. 1 Maja

Rusza przebudowa jednej z ważniejszych arterii komunikacyjnych w Rudzie Śląskiej. 3 lipca rozpoczęła się przebudowa ulicy 1 Maja. Inwestycja ułatwi wjazd na nią z ulic Klary i Szyb Walenty, usprawniając komunikację w strategicznym gospodarczo obszarze miasta.

Za rok ulica 1 Maja na wysokości ulic Klary i Szyb Walenty ma się zmienić nie do poznania. Do czerwca 2013 roku istniejące tu obiekty drogowe i kolejowe zostaną rozebrane, a na ich miejscu powstanie nowy układ komunikacyjny z dwoma rondami, chodnikami i ścieżką rowerową. Wykonawcą wszystkich prac będzie rudzka firma „INFRAPOL”, natomiast wykonawcą projektu jest również rudzka firma AYESA POLSKA.

Najważniejszą częścią inwestycji jest budowa dwóch rond turbinowych. – Dzięki dwóm pasom ruchu przez ronda będzie mogło przejechać więcej pojazdów. Kierowcy przed wjazdem na rondo będą musieli wybrać odpowiedni pas zgodnie z planowanym kierunkiem wyjazdu – wyjaśnia Jacek Otrębski z wydziału dróg i mostów urzędu miasta. Pierwsze rondo powstanie na przecięciu ulic 1 Maja i Szyb Walenty, drugie połączy ul. 1 Maja z drogami dojazdowymi do projektowanego obiektu handlowego oraz do niezagospodarowanych jeszcze terenów inwestycyjnych.

Koszt robót budowlanych wyniesie nieco ponad 5 mln zł. W styczniu br. miasto złożyło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości 85%. Wniosek przeszedł pozytywną ocenę formalną i obecnie oczekuje na ocenę merytoryczną.

Inwestycja wymusi zmiany w organizacji ruchu. W sierpniu 2012 roku przebudowywany odcinek ul. 1 Maja zostanie zamknięty dla ruchu pojazdów, za wyjątkiem komunikacji zbiorowej. Objazd zostanie poprowadzony nowym odcinkiem trasy N-S, który obecnie jest na ukończeniu.

Ulica 1 Maja (droga wojewódzka DW-925) ma szczególne znaczenie dla miasta, ponieważ łączy na osi północ-południe Drogową Trasę Średnicowa, autostradę A-4 i drogę krajową DK-44. Z kolei ulica Szyb Walenty przebiega przez strategiczny gospodarczo obszar miasta, gdzie swoje siedziby usytuowały m.in. takie firmy jak Śląski Park Przemysłowo - Technologiczny, Rudpol-Opa, Carbomech, Strabag oraz Biedronka.

Również 3 lipca rozpoczęła się rozbiórka wiaduktu w pobliżu Urzędu Skarbowego przy ul. Kokotek. Inwestycja kosztować będzie ponad 2 mln złotych i ma się zakończyć jeszcze w tym roku. Wiadukt został wybudowany w latach 70-tych XX wieku dla zapewnienia bezkolizyjnego skrzyżowania ulicy Kokotek z torowiskiem kolejowym służącym do transportu materiałów masowych do fabryki domów. Później fabryka została zlikwidowana, a tory rozebrane. - W ciągu 40 lat stan techniczny wiaduktu pogorszył się na tyle, że zaszła konieczność ograniczenia jego nośności. Obecnie nic nie przemawia za pozostawieniem tego obiektu, a koszt jego remontu przewyższa koszt rozbiórki – tłumaczy Jacek Otrębski.

Likwidacja wiaduktu i wzmocnienie konstrukcji przebudowywanego odcinka ulicy Kokotek pozwoli na dojazd do terenów przemysłowych Rudy Śląskiej pojazdom z maksymalnym dopuszczalnym w Polsce obciążeniem. Dzięki obniżeniu tego odcinka o 3,5 m poprawi się widoczność, a przejazd będzie łagodniejszy. Przebudowa obejmuje również wykonanie chodnika oraz ścieżki rowerowej.

Pieniądze na inwestycje drogowe oraz bieżące utrzymanie dróg to znacząca pozycja w liczącym ponad 558 mln zł budżecie Rudy Śląskiej na ten rok. Wydział dróg i mostów dysponuje w tym roku kwotą 71,4 mln zł, z czego 15,6 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Najważniejsze przedsięwzięcie to budowa trasy N-S, która docelowo ma połączyć Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4. Tylko na realizację tego zadania miasto wyda w tym roku ponad 18 mln złotych. Oprócz trasy N-S miasto zamierza przebudować dwie ważne arterie. Pierwsza to wymieniona już ulica 1 Maja /od ulicy Klary do ul. Szyb Walenty/, a druga – ul. Kokota /od ul. Gęsiej do granicy miasta z Zabrzem/.

Wróć

Prześlij opinię

Na skróty

Zapisz się na newsletter