Otwarcie II odcinka trasy N-S
5 sierpnia br. /piątek/ o godz. 20:00 rolkarze i rowerzyści otworzą nowy odcinek trasy N-S w Rudzie Śląskiej. Właśnie zakończył się drugi etap inwestycji. Obecnie trwa przetarg na budowę trzeciego etapu drogi oraz projektowany jest jej czwarty, najdłuższy odcinek. Na budowę II i III etapu trasy N-S Ruda Śląska otrzyma 136 mln zł unijnej dotacji.
5 sierpnia do użytku zostanie oddany blisko kilometrowy odcinek trasy od ul. 1 Maja do ul. Bukowej wraz z węzłem dwupoziomowym i przedłużeniem ul. Bukowej do ul. ks. Niedzieli - Dzięki łagodnej zimie i zaangażowaniu wykonawcy budowę tego odcinka udało się ukończyć 10 miesięcy przed pierwotnie zakładanym terminem – informuje prezydent Grażyna Dziedzic.
Oficjalne otwarcie nowo wybudowanego odcinka rozpocznie się o godz. 20:00. Jako pierwsi okazję do przetestowania drogi będą mieli rolkarze i rowerzyści. Jedni i drudzy nie powinni w tym dniu zapomnieć o zabraniu ze sobą kasku. Zbiórka wszystkich chętnych planowana jest przy wiadukcie, który znajduje się za TESCO w Czarnym Lesie. Podczas otwarcia II etapu trasy N-S zaprezentuje się również Teatr Ognia Nam-Tara z pokazem zainspirowanym historią przemysłu Śląska. Ruch samochodowy zostanie dopuszczony około godz. 23:30.
Trasa N-S ma połączyć Drogową Trasę Średnicową z autostradą A-4. - To nasza najważniejsza inwestycja drogowa – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic. - Jest ona kluczowa nie tylko dla Rudy Śląskiej, ale i całego regionu. Istotne jest już samo połączenie autostrady i DTŚ, skutkiem którego będzie odciążenie ulicy 1 Maja. Ponadto przy trasie powstaną atrakcyjne tereny inwestycyjne. Ta budowa to duże wyzwanie finansowe, ale dobrze się do niego przygotowaliśmy, pozyskując środki unijne i niskooprocentowany kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego – dodaje.
Dla potrzeb inwestorów przy trasie N-S miasto przygotowało atrakcyjne tereny inwestycyjne. Już zostały sprzedane grunty przy ul. Noworudzkiej o powierzchni 1,2 ha oraz teren przy ul. Bukowej o powierzchni 4,4 ha. Okolice ulicy Noworudzkiej to teren zabudowy produkcyjno-usługowej z podstawowym przeznaczeniem gruntów pod obiekty produkcyjne, magazynowo-składowe oraz usługowe, w tym obiekty handlu o powierzchni sprzedaży poniżej 2000 m2. Natomiast przy ul. Bukowej będą mogły powstać usługi logistyczne i obiekty handlowe o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2.
Przypomnijmy, że do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowany został pierwszy, 1 km odcinek trasy N-S. Został on przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa dofinansowana została w ramach RPO WŚL 2007-2013.
Na początku czerwca br. ogłoszony został przetarg na budowę odcinka trasy N-S od ul. Bukowej do ul. Kokota wraz z węzłem dwupoziomowym. – Roboty drogowe oprócz samej trasy obejmą też budowę dwupoziomowego węzła z ul. Kokota, drogi dojazdowej do ogródków działkowych, chodników, ścieżek rowerowych, elementów systemu odwodnienia, a także przebudowę odcinka ul. Kokota oraz wlotu i odcinka ul. Wideckiego – wylicza Michał Pierończyk, wiceprezydent Rudy Śląskiej. Wybudowany zostanie również wiadukt, którym trasa N-S przebiegać będzie nad ulicą Kokota. Odwodnienie zapewni z kolei sieć kanalizacji deszczowej. - Inwestycja obejmie również oświetlenie trasy, węzła, chodników i ścieżek rowerowych, wykonanie barier ochronnych oraz oznakowania pionowego i poziomego, a także nasadzenia drzew i krzewów – mówi wiceprezydent Pierończyk. Przebudowane zostaną też istniejące sieci infrastruktury technicznej – wodociągowa, kanalizacyjna, gazowa, elektro-energetyczne i telekomunikacyjne.
Jeśli chodzi o następny odcinek trasy N-S - od ul. Kokota do zjazdu na autostradę A-4, to obecnie trwają prace projektowe. Mają one zostać zakończone do końca sierpnia 2016 roku. Będzie to najdłuższy z realizowanych odcinków. Jego długość wyniesie 1,9 km. W ramach tego zadania powstanie również rondo w rejonie ul. Bielszowickiej oraz aż trzy wiadukty - jeden nad ul. Bielszowicką, drugi nad przebiegającą linią kolejową oraz trzeci nad ul. Piaskową. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych odcinków, na realizację ostatniego władze miasta starać się będą o unijne dofinansowanie. – Na razie czekać musimy na kompletną dokumentację wraz z kosztorysem. Wstępnie szacujemy, że koszt budowy tego odcinka wyniesie około 130 mln zł – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic.