Header decorative image
Kir Żałobny

Komisja Europejska zadecyduje o dofinansowaniu trasy N-S

Komisja Europejska zadecyduje o dofinansowaniu trasy N-S

300 mln zł dofinansowania ma szansę otrzymać Ruda Śląska na kolejne etapy budowy trasy N-S. Inwestycja znalazła się na liście projektów, które Urząd Marszałkowski zarekomendował do dofinansowania z funduszy na lata 2014-2020. Zestawienie zostało właśnie przekazane Komisji Europejskiej. O tym, które projekty otrzymają pieniądze, zdecydują negocjacje z unijnymi urzędnikami.

- Przekazanie projektu Regionalnego Programu Operacyjnego do Komisji Europejskiej, to bardzo ważny moment - podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic. - W tym etapie oceniany będzie m.in. postęp prac przygotowawczych. W przypadku zgłoszonego przez nas projektu, są one bardzo zaawansowane - dodaje.

Trasa N-S ma być ważnym regionalnym szlakiem komunikacyjnym, łączącym autostradę A4 z Drogową Trasą Średnicową. Dalsze etapy budowy trasy mają kosztować około 413 mln zł. – Śmiało można powiedzieć, że dla całego regionu jest to inwestycja kluczowa, ponieważ jej realizacja usprawni m.in. przemieszczanie się mieszkańców między południową częścią województwa a lotniskiem w Pyrzowicach. Ponadto dzięki realizacji inwestycji zmniejszy się natężenie ruchu na drodze wojewódzkiej 925 pomiędzy DTŚ a autostradą - tłumaczy prezydent Dziedzic.

Trasa N-S przewidziana została jako droga o prędkości projektowej 70 km/godz. Będzie posiadała dwie jezdnie o szerokości 7 m z pasem dzielącym o szerokości 4 m. Inwestycja ma być realizowana etapami. Pierwszy z nich został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Inwestycja kosztowała 43,5 mln zł, a na jej realizację miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w kwocie 36,9 mln zł. To nieco ponad 10 proc. środków, na jakie liczą władze Rudy Śląskiej przy kolejnych fazach budowy tej drogi. 

Kolejnym etapem budowy trasy N-S będzie wykonanie odcinka drogi od ul. 1-go Maja do ul. Bukowej. Roboty przygotowawcze na tym fragmencie trasy mają się rozpocząć jeszcze w tym roku. Pochłoną one około 11 mln złotych z tegorocznego budżetu drogowego Rudy Śląskiej. Następnymi odcinkami N-S-ki mają być fragmenty drogi od ul. Bukowej do ul. Kokota oraz od ul. Kokota do Autostrady A4. Na wykonanie dokumentacji projektowej ostatniego z wymienionych zadań, trwa właśnie procedura przetargowa. - Długość tego odcinka trasy to ok. 1,9 km - mówi Piotr Janik, naczelnik Wydziału Inwestycji. - Droga będzie przebiegać w okolicach ogrodów działkowych i skrzyżuje się z ul. Bielszowicką i 1 Maja. Założeniem budowy tego odcinka trasy jest zapewnienie bezkolizyjnych połączeń z ul. 1 Maja i przejście wiaduktem nad ul. Bielszowicką - wyjaśnia.

Oprócz zakresu wpisanego do aktualnego RPO, władze Rudy Śląskiej planują jeszcze wybudowanie odcinka północnego trasy N-S - od DTŚ do ul. Magazynowej. Na wykonanie tego fragmentu opracowywana jest już dokumentacja projektowa. W przyszłości N-S-ka ma być jeszcze przedłużona od ul. Magazynowej do granicy z Bytomiem.

O dofinansowanie dalszych etapów trasy N-S Ruda Śląska stara się już od trzech lat. W kwietniu zeszłego roku przedsięwzięcie znalazło się na listach rankingowych projektów transportowych przewidywanych do realizacji z funduszy unijnych w latach 2014  - 2020. Następnie, w grudniu 2013 roku, inwestycja trafiła do tzw. Mandatu Negocjacyjnego Województwa Śląskiego. Kolejnym etapem było wpisanie inwestycji do projektu Regionalnego Projektu Operacyjnego Województwa Śląskiego i przekazanie go do negocjacji z Unią Europejską.

Budowa trasy N-S, to nie jedyna inwestycja, którą władze Rudy Śląskiej planują wykonać w najbliższym czasie z funduszy unijnych. Miasto zgłosiło aż 44 projekty, które chcą zrealizować ze środków europejskich na lata 2014-2020. Zgłoszone przez miasto projekty dotyczą zarówno inwestycji infrastrukturalnych, jak również działań „miękkich”, które realizowane będą w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. - Same tylko projekty związane z termomodernizacją warte są 27 mln zł - podkreśla prezydent Dziedzic. - Chodzi tu zarówno o budynki użyteczności publicznej, placówki oświatowe jak również o możliwość dofinansowania do termomodernizacji budownictwa jednorodzinnego. Zgłosiliśmy też do dofinansowania projekty termomodernizacji 7 budynków wspólnot mieszkaniowych - wyjaśnia.

Ruda Śląska planuje też budowę z pieniędzy unijnych węzła przesiadkowego, instalację kolektorów słonecznych w obiektach sportowych, termomodernizację placówek oświatowych, modernizację oświetlenia ulicznego oraz rewitalizację skwerów i podwórek. Ogółem wartość zgłoszonych do unijnego dofinansowania 44 projektów wynosi ponad 105 mln zł.

Wróć

Prześlij opinię

Na skróty

Zapisz się na newsletter