Header decorative image
Kir Żałobny

Doskonała forma terapii [FILM]

Doskonała forma terapii [FILM]

Niepełnosprawni uczniowie z Rudy Śląskiej mogą korzystać z rehabilitacji w ogrodzie zmysłów - To dzieci stworzyły ten ogród, który jest dla nich doskonałą formą terapii, oddziałującą na wszystkie zmysły – mówił Wiesław Jagielski, dyrektor Zespołu Szkól nr 3 Specjalnych im. św. Łukasza, gdzie otwarto dzisiaj pierwszy w mieście ogród zmysłów.

Pierwszy ogród sensoryczny powstał w Rudzie Śląskiej przy Zespole Szkół nr 3 Specjalnych im. św. Łukasza w dzielnicy Wirek. Dzięki niemu rudzcy pedagodzy wprowadzili nową metodę pracy z osobami niepełnosprawnymi – tzw. ogrodoterapię. – Chcieliśmy, żeby powstało takie miejsce, które będzie bardzo intensywnie oddziaływać na zmysły – wyjaśniał dyrektor szkoły. Ogród został podzielony na cztery części: ogród kolorów i kształtów, ogród zapachów, ogród smaku oraz ogród dźwięku. Każda z nich atakuje poszczególne zmysły: wzroku, słuchu, dotyku, powonienia i smaku. – W centralnej części ogrodu znajduje się brzoza, której liście poruszane wiatrem pięknie szumią. Pod brzozą posadziliśmy różne gatunki traw, które poruszane wiatrem wydają szeleszczące, uspokajające dźwięki - tłumaczył  Wiesław Jagielski.  Ponadto w ogrodzie znajduje się pergola, na której zawieszono różne dzwonki wietrzne wykonane przez uczniów. Postawiono karmniki i zawieszono budki lęgowe zapraszające ptaki do ogrodu. W ogrodzie kolorów i kształtów wspaniałym narzędziem rehabilitacyjnym są barwy i różnorodne formy roślin. W tej części można nasycić się kolorami i cieszyć oczy barwami i kształtami. Z kolei w ogrodzie zapachów rośliny zostały tak dobrane, by natężenie zapachów było najintensywniejsze. W centralnej części rosną drzewa i krzewy owocowe. Można  obserwować roczną wegetację tych roślin i cieszyć się zbiorami. Tam też została posadzona dzisiaj złota  jabłoń, którą podarowała uczniom prezydent miasta Grażyna Dziedzic. – Prezydent miasta zadedykowała wam złotą jabłoń, niech rodzi wam złote jabłka, niech wasze dni będą radosne i tak kolorowe jak wasz ogród – życzyła uczniom Aleksandra Piecko, naczelnik Wydziału Oświaty Urzędu Miasta.

Ogrody zmysłów wykorzystywane są do celów terapeutycznych i edukacyjnych dla osób niewidomych oraz osób z upośledzeniem umysłowym i z zaburzeniami psychofizycznymi. - Powstanie ogrodu sensorycznego przy naszej szkole to pomysł nauczycieli. Pomysłodawcami projektu byli: Aleksandra Lutek, dr Wojciech Fijałkowski i Iwona Bukal. Wymyślili oni koncepcję i opracowali projekt, który otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – mówi Wiesław Jagielski, dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych nr 3.

Dzięki ogrodowi zmysłów rudzcy nauczyciele mogą wykorzystywać przy rehabilitacji swoich podopiecznych innowacyjną metodę – tzw. hortiterapię, czy też inaczej mówiąc ogrodoterapię, czyli leczenie za pomocą ogrodów. – To doskonała forma terapii. Przez cały rok szkolny trwały zajęcia, które miały na celu uwrażliwić dzieci na ten ogród, na odbieranie bodźców. Nasze dzieci są współautorami tego ogrodu. Wyrażały opinie co chcą , żeby tu było, poznawały potrzeby roślin, metody i narzędzia pracy z roślinami i same pracowały w tym ogrodzie – podkreśla zastępca dyrektora szkoły, Iwona Bukal.

Terapia tego rodzaju polega na urządzaniu ogrodów przystosowanych dla osób niepełnosprawnych, które uczestniczą w uprawie i pielęgnowaniu roślin. Wpływa to pozytywnie na ich samopoczucie

i proces rehabilitacji. Uczestnicząc w pracach ogrodowych i pozostając w kontakcie z przyrodą stają się pełnoprawnymi, współodpowiedzialnymi członkami wspólnoty opiekującej się ogrodem. – Ogród będzie służył naszym uczniom, ale to też miejsce, gdzie zajęcia edukacyjne będą mogły przeprowadzać inne placówki  – wyjaśnia dyrektor Jagielski. – Nawiązaliśmy też współpracę ze Śląskim Ogrodem Botanicznym w Mikołowie, którego specjaliści będą do nas przyjeżdżać i przeprowadzać prelekcje i zajęcia z dziećmi – dodaje.

Zespół Szkół nr 3 Specjalnych im. św. Łukasza przy ul. Sygietyńskiego 6 jest specjalistyczną placówką  edukacyjno-terapeutyczną przeznaczoną dla osób niepełnosprawnych w wieku od 3 do 21 lat. Placówka powstała w 1992 roku. Zatrudnia doświadczoną kadrę nauczycieli, terapeutów i specjalistów, przygotowanych do pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną w przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum oraz zespołach rewalidacyjno-wychowawczych, gdzie uczęszczają osoby do 25. roku życia.

Wróć

Prześlij opinię

Na skróty

Zapisz się na newsletter