Header decorative image
Kir Żałobny

Czas na kolejny etap budowy północnego przedłużenia trasy N-S

Czterech mężczyzn podpisuje dokumenty. W tle ścianki z herbem Rudy Śląskiej logotyprem DTŚ S.A.

Ponad 143 mln zł kosztować będzie budowa kolejnego odcinka północnego przedłużenia trasy N-S w Rudzie Śląskiej – od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej. Dziś podpisana została umowa z wyłonionym w przetargu wykonawcą inwestycji – firmą EUROVIA Polska S.A. Na zadanie przyznane zostało dofinansowanie w wysokości 98% z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład. Inwestorem zastępczym jest DTŚ S.A.

- Równolegle pracujemy nad zakończeniem budowy zasadniczej części trasy N-S, która połączy Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4 oraz nad jej przedłużeniem na północ i południe – podkreśla prezydent Michał Pierończyk. – Podpisana dziś umowa obejmuje dwa z czterech odcinków realizacyjnych, na które podzieliliśmy przedłużenie północne – dodaje.

- Cieszę się, że jako wykonawca mamy swój wkład w realizację tej kluczowej dla regionu inwestycji – mówi Arkadiusz Kierkowicz, wiceprezes EUROVIA Polska, dyrektor regionu południe. - W EUROVIA stawiamy na rozwiązania sprzyjające mobilności, które realnie poprawiają jakość życia mieszkańców. Budowa trasy N-S usprawni komunikację w centrum Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, ograniczy ciężki ruch tranzytowy w śródmieściu i poprawi transport lokalny. Ta inwestycja podniesie poziom bezpieczeństwa, wesprze rozwój gospodarczy i pozwoli na efektywne zarządzanie ruchem drogowym - zaznacza.

- Spółka DTŚ S.A. związana jest z regionem od ponad 30 lat – zaznacza Rafał Godula, Prezes Zarządu DTŚ S.A. - Jako Inwestor zastępczy wspólnie z Urzędem Miasta Ruda Śląska Spółka realizowała odcinek Drogowej Trasy Średnicowej przebiegający przez miasto, jak również  nadzorowała budowę pierwszego odcinka trasy N-S od ul. 1 Maja do Drogowej Trasy Średnicowej. Tym bardziej nam miło, iż możemy swoim doświadczeniem ponownie przyczynić się do budowy nowego odcinka trasy N-S, która w konsekwencji usprawnienia komunikacji i transportu zwiększy komfort życia mieszkańców - dodaje.

Trasa N-S w pierwotnym założeniu miała połączyć dwie ważne drogi przebiegające przez Rudę Śląską - Drogową Trasę Średnicową i autostradę A4. Władze miasta podjęły jednak decyzję o jej przedłużeniu najpierw w kierunku północnym, a następnie południowym. Kończy się trwająca od października 2023 r. budowa pierwszego północnego odcinka – od węzła z DTŚ do ul. Magazynowej. Podpisana dziś umowa dotyczy kolejnego etapu – od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej.

- Zadanie składa się z dwóch odcinków realizacyjnych. Pierwszy, o długości ok. 1,5 km, prowadzi od . Magazynowej do ul. Orzegowskiej, na skrzyżowaniu z którą powstanie rondo turbinowe. Sama ul. Orzegowska zostanie rozbudowana na odcinku ok. 335 m. Drugi odcinek liczy ok. 690 m. Przy jego realizacji przebudowane zostanie ok. 220 m ul. Na Łąkach oraz łącznika z ul. Piastowską o długości ok. 300 m. Na skrzyżowaniu budowanego odcinka z łącznikiem powstanie kolejne rondo – informuje wiceprezydent Jacek Morek.

Oprócz jezdni powstaną także chodniki, ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe. Zadanie obejmuje również budowę dwóch wiaduktów – jednego w ciągu trasy, drugiego dla linii kolejowej nad nią. Wybudowane zostanie także oświetlenie oraz kanalizacja deszczowa, obejmująca zbiorniki retencyjne. Całości dopełnią ekrany akustyczne, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, telematyka drogowa oraz oznakowanie pionowe i poziome.

Koszt inwestycji to 143,6 mln zł. Miastu przyznane zostało na nią dofinansowanie w wysokości prawie 140,1 mln zł, w ramach siódmej edycji Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład. Czas przeznaczony na realizację wynosi 30 miesięcy.

Budowa wspomnianego wcześniej pierwszego odcinka północnego przedłużenia trasy N-S, od węzła z DTŚ do ul. Magazynowej, jest praktycznie ukończona, jednak kierowcy na przejazd nim muszą poczekać na przeprowadzenie procedur odbiorowych. To zadanie oprócz wykonania blisko 600 m trasy obejmuje budowę ronda turbinowego przy ul. Magazynowej oraz przebudowę tej ulicy na odcinku ok. 350 m, budowę 2,5 km kanalizacji, 1 km gazociągu oraz ponad 0,5 km ciepłociągu, dwa zbiorniki retencyjne, chodniki, ścieżkę rowerową oraz oświetlenie. Koszt robót budowlanych to ok. 60,5 mln zł, magistrat pozyskał na ten cel 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład.

Ostatni odcinek trasy N-S w kierunku granicy z Bytomiem będzie prowadzić od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli.

Przypomnijmy, że pierwszy odcinek trasy N-S został przekazany do użytkowania na początku 2013 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł. Kolejny, od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej, został otwarty we wrześniu 2023 r. i kosztował prawie 126 mln zł. Na budowę wszystkich tych odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł, czwarty kwotą ponad 89 mln zł.

Trwa przetarg na budowę odcinka trasy N-S od ul. Bielszowickiej do węzła autostradowego. Przy tej okazji przebudowany zostanie też fragment ul. 1 Maja. Na inwestycję władze Rudy Śląskiej pozyskały ponad 200 mln zł unijnego dofinansowania. Dzięki budowie tego odcinka w całości domknięte zostanie połączenie pomiędzy Drogową Trasą Średnicową a autostradą A4.

To nie koniec planów władz Rudy Śląskiej dotyczących budowy trasy N-S. W przygotowaniu jest postępowanie przetargowe na wykonanie dokumentacji przedłużenia jej w kierunku południowym, do granicy z Mikołowem. Na tym odcinku droga ta będzie stanowić obwodnicę Halemby.

Flaga Polski, godło Polski, tekst "Rządowy Fundusz Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych", informacja o dofinansowaniu.

Wróć

Prześlij opinię

Na skróty

Zapisz się na newsletter