Header decorative image
Kir Żałobny

Ćwierć miliarda złotych na trasę N-S

Droga, latarnie uliczne, drogowskazy, drzewa.

Na ogłoszonej właśnie liście zadań dofinansowanych w ramach siódmej edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych znalazła się budowa kolejnych odcinków trasy N-S w Rudzie Śląskiej. Chodzi o kwotę 250 mln zł, które przeznaczone będą na fragmenty wiodące od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej. Budowa wcześniejszego odcinka - od Drogowej Trasy Średnicowej do ul. Magazynowej - rozpocznie się tej jesieni.

- Realizacja inwestycji o takiej skali byłaby bardzo trudna bez środków zewnętrznych, dlatego aktywnie pracujemy nad ich pozyskiwaniem z funduszy unijnych i programów rządowych – mówi prezydent Michał Pierończyk. – Oczywiście nadal musimy zapewniać środki na wkład własny czy wydatki niekwalifikowalne do dofinansowania, które również liczone są w milionach złotych – dodaje.

Głównym celem budowy trasy N-S jest połączenie dwóch kluczowych dróg przebiegających przez Rudę Śląską – Drogowej Trasy Średnicowej i autostrady A4. Władze miasta zdecydowały jednak o przedłużeniu trasy w kierunku północnym, ku granicy z Bytomiem. Prace nad tą częścią toczą się równolegle. Tej jesieni rozpocznie się budowa odcinka od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, na który miastu przyznane zostało dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga) w kwocie 57,4 mln zł.

Pozostałe trzy odcinki północnego przedłużenia trasy N-S prowadzą od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. - Przyznane nam właśnie 250 mln zł z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych dotyczy dwóch odcinków między ul. Magazynową i Piastowską. Była to maksymalna kwota, o jaką mogliśmy wnioskować – podkreśla wiceprezydent Aleksandra Skowronek. – Cała wartość tej inwestycji szacowana jest na ponad 255 mln zł – dodaje.

Przypomnijmy, że 29 września otwarty został odcinek trasy N-S od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej. Prace projektowe i budowlane wraz z nadzorem kosztowały ponad 114 mln zł. Do tego dochodzą wydatki na wykup gruntów. Większość kosztów (ponad 96 mln zł) została pokryta ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Tym samym do połączenia DTŚ z autostradą A4 pozostał już tylko odcinek do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja.

W poprzednich latach powstały trzy odcinki trasy N-S. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł. Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.

Flaga Polski, godło Polski, logotyp Polski Ład.
Logotypy: Fundusze Europejskie Program regionalny, Rzezczpospolita Polska, Śląskie, Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Wróć

Prześlij opinię

Na skróty

Zapisz się na newsletter