Bezpieczeństwo najważniejsze
406 wyjazdów do gaszenia pożarów, 1107 interwencji przy miejscowych zagrożeniach oraz 129 wezwań do fałszywych alarmów – tak w skrócie wyglądała praca rudzkich strażaków w 2021 r. Podczas dzisiejszej sesji Rady Miasta zaprezentowana została ocena stanu ochrony przeciwpożarowej miasta. Dodatkowo swoją pracę w minionym roku podsumowała Miejska Komisja Bezpieczeństwa i Porządku w Rudzie Śląskiej.
- W stosunku do roku 2020 w 2021 roku po raz kolejny odnotowaliśmy spadek liczby pożarów o ponad 5 procent, miejscowych zagrożeń o prawie 17 procent, natomiast fałszywych alarmów było mniej o ponad 7 procent – informuje Andrzej Małysiak, Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w Rudzie Śląskiej. – Niestety nastąpił wzrost interwencji związanych z zagrożeniem spowodowanym przez tlenek węgla oraz usuwaniem jego skutków. W minionym roku odnotowaliśmy 141 takich interwencji, a dla porównania w 2020 roku było ich 103 – dodaje.
W 2021 roku rudzka straż pożarna przeprowadziła w sumie 1642 interwencje (z czego 406 to pożary, 1107 miejscowe zagrożenia, 129 fałszywe alarmy). Najwięcej interwencji odnotowano w marcu i w kwietniu, co miało związek z pożarami traw w tym okresie. Warto wspomnieć, że aż 107 razy podczas interwencji Państwową Straż Pożarną w Rudzie Śląskiej wspierała rudzka Ochotnicza Straż Pożarna.
W 2021 roku strażacy interweniowali w kwestii pożarów o 17 razy mniej niż w roku 2020. Jeśli zaś chodzi o wyjazdy do innych miejscowych zagrożeń niż pożary to liczba ich zmalała o 221 (spadek z 1328 do 1107). Z kolei jeśli chodzi o fałszywe alarmy, to ich liczba zmniejszyła się o 10. W roku 2021 wzrosła z kolei liczba interwencji związanych z działaniem tlenku węgla oraz usuwaniem jego skutków. W sumie takich interwencji straż pożarna przeprowadziła w ubiegłym roku 141, czyli o 38 więcej niż w 2020 roku, ale mniej niż na przykład w 2019 i 2018 roku (wtedy było ich kolejno 152 i 164).
- W związku z interwencjami związanymi z tlenkiem węgla nasze działania polegają na wykonaniu pomiarów stężeń CO, przewietrzeniu, wyłączeniu instalacji z eksploatacji oraz przekazaniu informacji do właściciela bądź zarządcy nieruchomości, aby instalacja i urządzenia zostały doprowadzone do prawidłowego stanu – tłumaczy komendant rudzkiej straży pożarnej.
Niespełna 11 procent z wszystkich interwencji rudzkich strażaków to zdarzenia drogowe, m.in. na Drogowej Trasie Średnicowej oraz autostradzie A4, gdzie strażacy interweniowali w sumie w 2021 roku 60 razy. W zdarzeniach tych nikt nie zginął.
Innymi zadaniami Państwowej Straży Pożarnej są też kontrole przestrzegania przepisów ochrony przeciwpożarowej, czego efektem było przeprowadzenie 112 kontroli. Ważnym aspektem działalności rudzkiej PSP są również akcje związane z profilaktyką pożarową, zajęcia edukacyjne przedstawiające m.in. sposoby zapobiegania zagrożeniom, pogadanki i spotkania z dziećmi, młodzieżą, seniorami, a także z administratorami i zarządcami budynków mieszkalnych.
W Komendzie Miejskiej PSP w Rudzie Śląskiej w roku 2021 pracowało 97 funkcjonariuszy oraz 3 pracowników cywilnych, z czego w komendzie – 17 strażaków i 3 pracowników cywilnych, a w jednostkach ratowniczo-gaśniczych w Wirku i Orzegowie zatrudnionych było po 40 funkcjonariuszy.
W ubiegłym roku budżet Państwowej Straży Pożarnej w Rudzie Śląskiej wyniósł: 10.100.172 zł. Rudzcy strażacy pozyskali także 275 tys. zł z Funduszu Przeciwdziałania Covid-19. W ramach tej kwoty zakupiono szafy do suszenia i ozonowania ubrań, ubrania i rękawice, hełmy strażackie, buty gumowe i skórzane, środki piorące do ubrań, rękawiczki jednorazowe nitrylowe. Pozostałe środki przeznaczone są na zakup samochodu kwatermistrzowskiego lekkiego (realizacja zakupu za zgodą Ministerstwa Finansów została przeniesiona na 2022 r.) Warto też dodać, że w grudniu 2021 r. rudzka PSP pozyskała działkę pod budowę nowej strażnicy zlokalizowaną przy ul. P. Niedurnego. Cel ten ma zostać zrealizowany ze środków pochodzących z budżetu państwa.
W ramach współpracy z OSP rudzka PSP przekazała na jej rzecz: sprężarkę do ładowania butli powietrznych aparatów ochrony dróg oddechowych oraz zestaw narzędzi hydraulicznych przeznaczony do działań ratowniczych prowadzonych m.in. podczas wypadków komunikacyjnych.
Jedną z pilnych potrzeb, którą rudzka straż pożarna musi zrealizować w najbliższej przyszłości, jest wymiana mocno już wyeksploatowanego ciężkiego samochodu gaśniczego z 2004 roku, który stanowi wyposażenie Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej nr 2 w Orzegowie. Koszt zakupu takiego samochodu to ok. 1 mln 350 tys. zł.
Podczas czwartkowej sesji Rady Miasta przedstawione zostało również sprawozdanie z pracy Miejskiej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku. Jej zadaniem jest realizacja zadań prezydenta miasta w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami, a także zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
- Analizując dane, w oparciu o wnioski i sprawozdania służb, komisja oceniła zagrożenia porządku publicznego i bezpieczeństwa, przychylając się do spostrzeżeń i analiz zawartych w przedłożonych dokumentach – podkreśla Krzysztof Mejer, wiceprezydent Rudy Śląskiej. – Zaopiniowała ona także pozytywnie pracę rudzkiej Policji i innych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu porządku publicznego, bezpieczeństwa mieszkańców oraz przeciwdziałania zjawiskom patologicznym i kryminogennym, a także opiniowała założenia do projektu budżetu miasta na 2022 rok w podległym jej zakresie – dodaje.
W czasie posiedzeń omówiono tematy dotyczące m.in: efektywności i skuteczności działań prewencyjnych realizowanych przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym w Rudzie Śląskiej; czynności podejmowanych przez rudzkich policjantów w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie; opiniowania pracy Policji, Państwowej Straży Pożarnej oraz Straży Miejskiej, a także oceny zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa mieszkańców miasta; zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektów wielkokubaturowych, a także działań SM w zakresie realizacji tzw. uchwały antysmogowej. Na spotkaniach komisji poruszano także sprawy związane z: działaniami Straży Granicznej odnoszącymi się do legalności pobytu oraz zatrudniania cudzoziemców, wsparciem psychologicznym osób znajdujących się w sytuacji kryzysowej spowodowanej pandemią Covid-19, a także oceną stanu sanitarnego miasta. W 2021 roku odbyły się cztery posiedzenia komisji.