Dostępność

RUDA Śląska

miasto otwartych możliwości
Ruda Śląska w obiektywie

Naczelnik Wydziału: Iwona Frankowicz - Frank

Numery telefonów: 32 244 90 00, wew. 2170, 2180, 2260

e-mail: nieruchomosci@ruda-sl.pl

Zadania:

1. Referat Regulacji Prawnych

  •  

    • przeprowadzenie lub opiniowanie postępowań uwłaszczeniowych oraz przeprowadzanie
      postępowań komunalizacyjnych,
    • sprzedaż nieruchomości lub ich oddawanie w użytkowanie wieczyste w trybie bezprzetargowym,
      ustanawianie trwałego zarządu oraz ograniczonych praw rzeczowych w tym użytkowania i służebności,
    • prowadzenie postępowań w zakresie przekształcania lub zbywania użytkownikom wieczystym
      prawa własności do nieruchomości, uśrednianie terminów użytkowania wieczystego oraz rozwiązywanie umów wieczystego użytkowania za porozumieniem stron,
    • nabywanie nieruchomości do zasobu Skarbu Państwa, Gminy, Powiatu, w tym pod pasy drogowe
      dróg publicznych za wyjątkiem dróg realizowanych w oparciu o zezwolenia na realizcję
      inwestycji drogowych,
    • zamiany nieruchomości Skarbu Państwa oraz Miasta,
    • prowadzenie postępowań wywłaszczeniowych, ustalanie odszkodowań oraz orzekanie o zwrocie,
      wywłaszczonych nieruchomości, a także podejmowanie czynności zastrzeżonych dla strony tych
      postępowań,
    • prowadzenie spraw związanych z ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomości,


    2. Referat Gospodarowania Nieruchomościami:

  • podejmowanie działań zmierzających do zbycia nieruchomości,

  • zbywanie nieruchomości, w tym sprzedaż oraz oddawanie w wieczyste użytkowanie
    nieruchomości bądź lokali mieszkalnych lub użytkowych w drodze przetargowej,

  • kontrolowanie zagospodarowania terenu w zakresie zgodności z zawartymi umowami
    w szczególności umowami oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste oraz podejmowanie
    czynności w razie stwierdzenia naruszeń postanowień umownych,

  • wykonywanie prawa pierwokupu nieruchomości na rzecz Gminy,

    3. Referat Opłat

  • prowadzenie postępowań administracyjnych związanych z ustalaniem wysokości rent
    planistycznych i opłat adiacenckich,

  • prowadzenie baz użytkowników wieczystych, dzierżawców, najemców i innych osób
    dysponujących nieruchomościami z zasobu Skarbu Państwa i Miasta,

  • aktualizacja opłat rocznych za użytkowanie wieczyste, użytkowanie, trwały zarząd,
    rozpatrywanie wniosków o udzielenie bonifikaty lub przesunięcie terminu zapłaty opłat rocznych
    za użytkowanie wieczyste,

  • oddawanie nieruchomości niezabudowanych w dzierżawę, najem lub użyczenie, w drodze
    przetargu lub bezprzetargowo, w tym dzierżawa targowisk miejskich oraz najem urządzeń
    reklamowych zlokalizowanych poza pasami drogowymi,

  • wydawanie zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości,

  • kontrolowanie zagospodarowania terenu w szczególności w zakresie zgodności z zawartymi
    umowami oraz wydanymi zezwoleniami na zajęcie nieruchomości oraz podejmowanie czynności
    w razie stwierdzenia naruszeń postanowień umownych,

    4. Referat Ewidencji i Windykacji

  • prowadzenie ewidencji przypisów należności cywilnoprawnych wynikających z zawartych umów
    bądź bezumownego korzystania z gruntów Skarbu Państwa i Miasta,

  • prowadzenie ewidencji przypisów należności wynikających z decyzji administracyjnych
    wydanych m.in. w sprawie naliczenia opłat planistycznych, adiacenckich, opłat
    za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,

  • kontrola terminowości wpłat oraz windykacja tych należności poprzez bieżące podejmowanie
    czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych, w tym wysyłanie upomnień
    oraz wezwań do zapłaty,

  • prowadzenie spraw w zakresie udzielenia ulg dłużnikom w spłacaniu należności pieniężnych
    o charakterze cywilnoprawnym oraz publicznoprawnym,

  • ewidencjonowanie i prowadzenie bazy zasobu nieruchomości Skarbu Państwa i Miasta,
    w tym czynności zmierzające do ustalenia przedmiotu opodatkowania podatkiem od nieruchomości, podatkiem rolnym i leśnym w zakresie gruntów gminy i Skarbu Państwa,

  • sporządzanie dokumentów obrotowych dokumentujących zmiany w środkach trwałych jakimi
    są grunty.








strategia

Śląsko godka

  1. web developer: Artur Kępa