Wojewódzki finał dla rudzian
Podopieczni „Morcinka” zdominowali finał Śląskiego Turnieju Debat Oksfordzkich! Katowicka Biblioteka Śląska gościła drużyny, które po kilku miesiącach zmagań, dotarły do potyczki finałowej. Na poziomie gimnazjalnym spotkały się dwie drużyny rudzkiego Gimnazjum.
W składzie zwycięskich zespołów, znaleźli się: Magdalena Meiksner, Julia Przybylska, Wiktoria Urbańska oraz Jakub Matusiak, a także Agnieszka Ciszewska, Anna Dudziak, Wiktoria Józefiok i Bartłomiej Kuchnio. Oba zespoły przygotowane zostały przez Annę Morajko, polonistkę zajmującą się w tej placówce innowacjami regionalnymi.
Śląski Turniej Debat Oksfordzkich organizowany przez katowicki oddział Instytutu Pamięci Narodowej oraz Bractwo Oświatowe Związku Górnośląskiego, to inicjatywa, która z roku na rok cieszy się większą popularnością. Początkowo przeznaczona była tylko dla uczniów liceów, ale od dwóch lat z materią debat mierzyć się mogą także gimnazjaliści.
- Jednym z najważniejszych wyznaczników turnieju jest to, że tematyka słownych starć związana jest z najnowszą historią Śląska, co dla gimnazjalistów jest bardzo trudne, gdyż, zanim przystąpią do wybrania strategii drużyny, muszą poznać wydarzenia, o których mówią i historię z nimi związaną. Tu z pomocą przychodzi Instytut Pamięci Narodowej, który przed każdym etapem starć oferuje warsztaty i wykłady specjalistów, którzy wprowadzają w meandry zawiłej, śląskiej historii – tłumaczy Anna Morajko.
W tym roku, uczniowie dowiedzieli się o realiach obrony Wieży Spadochronowej, o roku’45. na Górnym Śląsku, dyskutowali o czasach autonomii w XXleciu międzywojennym, a w finale wspólnie próbowali znaleźć odpowiedź na pytanie czy na Śląsku powinno powstać muzeum wysiedleń i przesiedleń.
Proces przygotowań składał się z wielu różnych czynników. Uczniowie brali udział w warsztatach, uczyli się zabiegów potrzebnych podczas skutecznego mówienia, czytali fachową literaturę, a także wybrali się do nowego Centrum Dokumentacji i Deportacji w Radzionkowie. Następnie musieli stworzyć strategię pracy drużyn i obrać linię obrony lub obalenia tezy. W myśl oksfordzkiej odmiany debat, drużyny muszą przygotować się na dwa sposoby, bowiem o tym czy będą bronić tezy, czy ją obalać, dowiadują się dopiero 30 minut przed samą debatą.
Najlepszą mówczynią tego finalnego starcia okrzyknięta została Magdalena Meiksner, która wyróżnienie to w czasie turnieju zdobyła już po raz drugi. - Choć wojewódzki, to jednak jest to nasz – rudzki finał – z dumą i radością oznajmiła Aleksandra Piecko, naczelnik Wydziału Oświaty.