Ulica Kokotek znów przejezdna

Zakończyła się rozbiórka wiaduktu w pobliżu Urzędu Skarbowego przy ul. Kokotek. Kierowcy mogą więc znów korzystać z całości tej ulicy, a kursujące tamtędy autobusy wróciły na swoją normalną trasę.
Inwestycja rozpoczęta w lipcu br. kosztowała prawie 2,1 mln zł i obejmowała, oprócz samej rozbiórki wiaduktu, również likwidację nasypów, przebudowę drogi na długości około 400 m wraz z chodnikami i ścieżką rowerową oraz budowę nowego oświetlenia i sieci kanalizacji deszczowej.
Rozebrany wiadukt został wybudowany w latach 70-tych XX wieku dla zapewnienia bezkolizyjnego skrzyżowania ulicy Kokotek z torowiskiem kolejowym służącym do transportu materiałów masowych do fabryki domów. Dziś fabryki już nie ma, a tory zostały rozebrane. - W ciągu 40 lat stan techniczny wiaduktu pogorszył się na tyle, że zaszła konieczność ograniczenia jego nośności. Obecnie nic nie przemawiało za pozostawieniem tego obiektu, a koszt jego remontu przewyższał koszt rozbiórki – tłumaczy Jacek Otrębski z wydziału dróg i mostów urzędu miasta.
Likwidacja wiaduktu i wzmocnienie konstrukcji przebudowanego odcinka ulicy Kokotek pozwala na dojazd do terenów przemysłowych Rudy Śląskiej pojazdom z maksymalnym dopuszczalnym w Polsce obciążeniem. Dzięki obniżeniu tego odcinka o 3,5 m poprawiła się widoczność, a przejazd jest łagodniejszy.
Zakończyła się także likwidacja wiaduktu na ul. Chorzowskiej w rejonie ul. Ratowników. Tym samym na ul. Chorzowskiej zostało zniesione ograniczenie nośności do 10 ton. Prace rozpoczęte w lipcu nie spowodowały utrudnień w ruchu drogowym. - Dawniej był to wiadukt nad linią kolejową. Linia została zlikwidowana w latach 90. XX wieku, dlatego nie było potrzeby utrzymywania w tym miejscu wiaduktu – wyjaśnia Mariusz Pol z wydziału dróg i mostów. Istniejąca konstrukcja wiaduktu została podsadzona, a w miejscu rowów odwadniających zlikwidowanego torowiska kolejowego wykonany został przepust.
Zły stan niepotrzebnych już rudzkich wiaduktów sprawił, że ich likwidacja zajęła ważne miejsce wśród tegorocznych wydatków drogowych. Opracowywana jest dokumentacja rozbiórek kolejnych obiektów, które zaplanowano na 2013 rok. Chodzi o wiadukt na ul. Tunkla w rejonie ul. Pordzika oraz most na ul. Tunkla w rejonie ul. Przemysłowej. – Nie spełniają one obecnie swoich pierwotnych funkcji, dlatego ich remont nie byłby uzasadniony – podkreśla Mariusz Pol.