Header decorative image
Kir Żałobny

Terminy zatwierdzone

Terminy zatwierdzone

Rudzcy radni ustalili dziś, które odpady komunalne i w jakiej częstotliwości będą odbierane od mieszkańców. Określili także terminy wnoszenia opłat za wywóz śmieci po 1 lipca 2013 r. Tym samym Ruda Śląska uczyniła kolejny krok do wdrożenia nowych zasad odbioru śmieci, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2013 roku.

Pierwsza z podjętych dziś uchwał w sposób szczegółowy określa sposób i zakres odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z Rudy Śląskiej. Zgodnie z zapisami uchwały firma, która po 1 lipca 2013 r. będzie odbierać odpady komunalne od mieszkańców Rudy Śląskiej, wywozić je będzie zgodnie z ustalonym harmonogramem. Co ważne w zamian za opłatę, którą uiszczać będzie właściciel nieruchomości, firma odbierać będzie każdą ilość odpadów komunalnych zmieszanych oraz każdą ilość surowców podlegających segregacji /papier, tworzywa sztuczne, metal, szkło, odpady ulegające biodegradacji/. - Chcemy, by mieszkańcy płacąc jedną stawkę mogli liczyć na kompleksową usługę i wszystkie odpady, które wytworzą, były odbierane. Mamy nadzieje, że dzięki tym rozwiązaniom śmieci nie będą trafiały do lasów, tylko tam gdzie jest ich miejsce - mówi Grażyna Dziedzic.

Podjęta dzisiaj uchwała określa także, jakie odpady i w jakiej częstotliwości będą odbierane od mieszkańców. I tak odpady zmieszane z domków jednorodzinnych odbierane będą raz na dwa tygodnie, odpady podlegające segregacji raz w miesiącu, z kolei odpady wielkogabarytowe cztery razy do roku. Jeśli chodzi o budynki wielorodzinne to odbiór odpadów zmieszanych odbywać się będzie dwa razy w tygodniu, natomiast odpady segregowane oraz odpady wielkogabarytowe raz w tygodniu. - Nie chcieliśmy zmieniać przyzwyczajeń mieszkańców, dlatego wprowadzone rozwiązania są tak naprawdę modyfikacją tych, które tej pory funkcjonują. Oczywiście są one teraz dostosowane do nowych przepisów prawa – wyjaśnia Ewa Wyciślik, naczelnik wydziału gospodarki komunalnej i ochrony środowiska.

Ponadto mieszkańcy na indywidualne zamówienie będą mogli przekazać odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z remontów, które sami przeprowadzili. – Mieszkaniec będzie mógł zamówić kontener lub specjalny worek na gruz, który zostanie następnie podstawiony i zabrany po zakończeniu prac remontowych - wyjaśnia Ewa Wyciślik.  - Dotyczyć to będzie jednak prac wykonanych przez samego mieszkańca. Jeżeli remont przeprowadzany jest przez firmę budowlaną, to ona odpowiedzialna jest za utylizacje odpadów. – dodaje.

Jedną z nowości, która wprowadzona zostanie od lipca przyszłego roku, będzie odbiór raz w tygodniu z budynków wielorodzinnych odpadów kuchennych ulegających biodegradacji oraz odpadów zielonych /trawa, liście/, które odbierane będą sześć razy do roku.

Kolejnym novum będzie działalność gminnego punktu zbierania odpadów, który będzie prowadzony przez przedsiębiorcę wyłonionego w drodze przetargu – Będzie to specjalnie wydzielone miejsce, gdzie każdy z mieszkańców będzie mógł bezpłatnie dostarczyć odpady zebrane w sposób selektywny. Oprócz surowców, które odbierane będą z budynków mieszkalnych, każdy rudzianin w takim punkcie będzie mógł nieodpłatnie przekazać np. zużyte akumulatory, baterie, świetlówki, przeterminowane leki czy zużyte smary oraz oleje – tłumaczy Ewa Wyciślik.

Druga z podjętych dzisiaj uchwał określa terminy i częstotliwość uiszczania opłaty za wywóz śmieci po 1 lipca 2013 r. Radni zdecydowali, że opłata taka będzie pobierana co dwa miesiące. - Rozliczenie to dotyczy właścicieli nieruchomości. W przypadku budynków wielorodzinnych będą to wspólnoty bądź spółdzielnie mieszkaniowe i to one będą uiszczać opłatę w odstępach dwumiesięcznych. Natomiast właściciele poszczególnych mieszkań w takich budynkach będą rozliczać się ze spółdzielniami w okresach określonych już przez nie same – wyjaśnia Ewa Wyciślik.

Podjęte dziś uchwały są kolejnymi, które przybliżają miasto do wdrożenia nowych zasad odbioru śmieci, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2013 roku. W tym roku rada miast musi podjąć jeszcze uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Ruda Śląska oraz wzoru deklaracji o wysokości opłaty. Ponadto radni muszą ustalić stawkę za wywóz odpadów, która obowiązywać będzie od lipca przyszłego roku.

Nowa ustawa o utrzymaniu porządku i czystości stanowi, że to samorządy stają się właścicielami odpadów. I to one w drodze przetargu mają wybierać firmę, która zajmie się odbiorem i przerobem odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy. Na wprowadzenie tych rozwiązań władze lokalne mają czas do połowy 2013 roku. Przypomnijmy, że dotychczas to właściciele nieruchomości decydowali, który przedsiębiorca odbiera od nich śmieci. W myśl nowych przepisów wybór takiej spółki należy tylko i wyłącznie do gminy. Nowe zasady gospodarki odpadami mają doprowadzić m.in. do wyeliminowania dzikich wysypisk, które są zmorą każdego z miast.

Wróć

Prześlij opinię

Na skróty

Zapisz się na newsletter