Header decorative image
Kir Żałobny

Studenci SGH w Warszawie wyróżnili Rudę Śląską

Studenci SGH w Warszawie wyróżnili Rudę Śląską

Ruda Śląska znalazła się w gronie 90 gmin w Polsce, które zostały wyróżnione przez studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie tytułem „Gmina na 5!”. Studenci ze stolicy przebadali blisko 650 samorządów w kraju, przyglądając się w jaki sposób obsługiwani są krajowi i zagraniczni przedsiębiorcy. Oceniane były witryny internetowe oraz jakość kontaktu za pośrednictwem poczty elektronicznej.

 - Cały czas staramy się tworzyć korzystny klimat dla inwestorów w Rudzie Śląskiej – zapewnia prezydent Grażyna Dziedzic. – Zdajemy sobie sprawę, jak ważny jest kontakt, dlatego stale go ulepszamy. Niedawno dzięki środkom unijnym wydaliśmy folder informacyjny dla inwestorów, z którego mogą się dowiedzieć na jaką pomoc ze strony miasta mogą liczyć, zarówno przed jak i po ulokowaniu tu własnego biznesu – dodaje.

Studenci zrzeszeni w Studenckim Kole Naukowym Przedsiębiorczości i Analiz Regionalnych przy Instytucie Przedsiębiorstwa Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH badania jakości obsługi potencjalnych inwestorów przeprowadzili  od lutego do czerwca ubiegłego roku. Przeprowadzone badanie składało się z dwóch części: oceny jakości witryny internetowej oraz oceny jakości odpowiedzi na pytania wysłane e-mailem. W przypadku strony internetowej oceniana była  przejrzystość i łatwość odnalezienia informacji, ale przede wszystkim to, gdzie i jakie informacje może na niej znaleźć przedsiębiorca.

I to właśnie w tej części badania Ruda Śląska uzyskała najwięcej punktów - Strona posiada osobną zakładkę ‘dla inwestora’. Na stronie znajduje się również informacja o wolnych terenach inwestycyjnych, plan zagospodarowania przestrzennego, wzory dokumentów dotyczących rejestracji działalności gospodarczej oraz poradnik dla zakładających własne przedsiębiorstwo – wylicza Maciej Boncławek - Przewodniczący Studenckiego Koła Naukowego Przedsiębiorczości i Analiz Regionalnych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Druga część badania prowadzonego metodą tajemniczego klienta polegała na wysłaniu e-maili w języku polskim i angielskim. W wiadomościach po polsku pytano o rodzaj nakładanych przez gminę podatków i możliwość ich obniżenia oraz o możliwość uzyskania środków finansowych na start. W mailach po angielsku proszono o wyjaśnienie kwestii prawnych związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej oraz o wysokość nakładanych przez gminę podatków. Przy doborze pytań w wiadomościach elektronicznych kierowano się między innymi istotnością uzyskania odpowiedzi dla inwestora oraz możliwością odpowiedniego ocenienia nadesłanej odpowiedzi.

Ruda Śląska w badaniu zdobyła 22,5 pkt na 39 możliwych co pozwoliło zająć miastu 48 miejsce w gronie 649 gmin objętych badaniem. Wśród miast na prawach powiatu województwa śląskiego dało to czwarty wynik po Katowicach, Gliwicach i Dąbrowie Górniczej. Za Rudą Śląską znalazły się m.in. Częstochowa, Zabrze, czy Świętochłowice. 

Zdaniem zespołu badawczego SKN PAR wspieranego przez pracowników instytutu, obecność Rudy Śląskiej na liście gmin oferujących ponadprzeciętną opiekę dla inwestora jest zasłużona. Jednocześnie autorzy raportu zastrzegają, że ich opracowanie nie może być traktowane jako rekomendacja określonych lokalizacji bądź oceny sposobów działania władz.  - Wybór miejsca prowadzenia działalności gospodarczej czy kreowanej orientacji marketingowej gminy to znacznie bardziej złożone procesy i wymagają uwzględnienia szerokiego spektrum czynników – czytamy w raporcie.

W trzeciej edycji rankingu tytuł „Gmina na 5” został przyznany 90 jednostkom samorządu terytorialnego. Najwyższą ocenę obsługi inwestorów osiągnął Ostrowiec Świętokrzyski. Kolejne miejsca zajęły gminy Lublin, Krosno i Tczew. Najliczniejszą grupę badanych gmin, bo aż 104 stanowiły te z województwa śląskiego. Wyróżnionych zostało 18  z nich.

Wróć

Prześlij opinię

Na skróty

Zapisz się na newsletter