Header decorative image
Kir Żałobny

Ruda Śląska coraz bardziej przyjazna rowerzystom

Ruda Śląska coraz bardziej przyjazna rowerzystom

O 10 „oczek” awansowała Ruda Śląska w rankingu miast przyjaznych rowerzystom. Specjalistyczny miesięcznik „Rowertour” opublikował właśnie jego wyniki. Ocenie podlegało 39 największych miast w Polsce. W zestawieniu Ruda Śląska znalazła się na 19 miejscu oraz zajęła drugie miejsce wśród miast sklasyfikowanych z województwa śląskiego.

Autorzy rankingu pod lupę wzięli ostatnie dwa lata i sprawdzili, jak w tym czasie zmieniła się infrastruktura rowerowa w największych polskich miastach. W przypadku Rudy Śląskiej w latach 2014 – 2016 powstało ponad 8,4 km dróg rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych oraz pasów rowerowych. To ponad 1/3 całej infrastruktury istniejącej aktualnie w mieście. - Czas przestać patrzeć na miasto z perspektywy samochodów i kierowców. W naszym kraju powoli ten trend zaczyna być widoczny - podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic. - W Rudzie Śląskiej, gdy budujemy nowe drogi, bądź dokonujemy ich gruntownych remontów, tworzymy od razu ścieżki rowerowe. Natomiast już w przyszłym roku chcemy rozpocząć budowę traktu rudzkiego, czyli trasy pieszo-rolkarsko-rowerowej, która połączy dwie centralne dzielnice miasta - Nowy Bytom i Wirek – dodaje.

Najwięcej punktów w opublikowanym przez „Rowertour” rankingu Ruda Śląska otrzymała za długość istniejących w mieście dróg i pasów rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych. W mieście jest ich ponad 23 km, co stanowi blisko 10 proc. długości wszystkich dróg publicznych w mieście. Wysoka ocena miastu przyznana została także za remonty infrastruktury rowerowej. Od stycznia 2014 r. do września 2016 wyremontowano jej ponad 3 km.

Ruda Śląska doceniona została również za tworzenie tzw. stref tempo 30. - Wraz ze strefami zamieszkania mamy ich w mieście łącznie 71 km. Ich wprowadzenie wpływa na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Okazuje się, że przy potrąceniu pieszego z prędkością 50 km/h prawdopodobieństwo, że poniesie on śmierć, jest dziewięć razy większe niż przy prędkości 30 km/h – podkreśla wiceprezydent Krzysztof Mejer.

Miasto może pochwalić się ponadto budową infrastruktury rowerowej nie tylko w rejonie zabudowy miejskiej, ale też na terenach zielonych. Na to również zwracali uwagę autorzy rankingu. - Od początku 2014 r. do teraz powstało ponad 45 km takich tras, z czego 11 km wybudowaliśmy dzięki środkom z Unii Europejskiej. W tym miejscu należy wymienić także obwodową trasę rowerową, która zrealizowana została w ramach budżetu obywatelskiego. W większości stanowi ona szlak rowerowy, którym można przejechać miasto dookoła – wylicza Krzysztof Mejer.

Dziennikarze magazynu „Rowertour” cyklicznie, co dwa lata, badają infrastrukturę rowerową w polskich miastach. Oceniają m.in. to, ile w tym czasie powstało nowych dróg rowerowych, pasów dla rowerów, czy ciągów pieszo-rowerowych oraz ile udało się wyremontować infrastruktury rowerowej. Przy ocenie miast pod uwagę biorą również aktywność w pozyskiwaniu funduszy europejskich na budowę dróg rowerowych oraz to, czy miasta chętnie tworzą tzw. strefy tempo 30. - Być prorowerowym jest coraz bardziej trendy – podkreślają autorzy rankingu.

W najnowszym rankingu obejmującym lata 2014 – 2016 na pierwszym miejscu sklasyfikowany został Gdańsk, za nim znalazł się Toruń oraz Wrocław. Spośród śląskich miast najwyższą, 14. pozycję uzyskały Tychy. Ruda Śląska uplasowała się na 19 pozycji.

W Rudzie Śląskiej jest ponad 15,6 km dróg rowerowych, 3,7 km ciągów pieszo-rowerowych oraz  3,7 km pasów ruchu dla rowerów. Do tego dochodzi blisko 58 km szlaków rowerowych. Łącznie daje to rowerzystom do dyspozycji ponad 73 km tras.

Budowa kolejnych dróg rowerowych w Rudzie Śląskiej ma się rozpocząć w przyszłym roku. Mowa tu o 2 km dróg rowerowych w ramach budowy kolejnego odcinka trasy N-S. Kolejne blisko
2 km dróg rowerowych zostaną wykonane w ramach przebudowy ul. Piastowskiej. Ponadto nowy blisko 1 km odcinek drogi rowerowej powstanie przy ul. Górnośląskiej.

Wróć

Prześlij opinię

Na skróty

Zapisz się na newsletter