Header decorative image
Kir Żałobny

Rowerowe Forum mieszkańców

Rowerowe Forum mieszkańców

- Ścieżki rowerowe od lat wzbudzają ogromne zainteresowanie mieszkańców, są po prostu w Rudzie Śląskiej bardzo  potrzebne – podkreślała prezydent Grażyna Dziedzic podczas spotkania w ramach Forum mieszkańców. Władze samorządowe Rudy Śląskiej spotkały się dzisiaj z mieszkańcami, by wysłuchać ich opinii i uwag o sytuacji infrastruktury rowerowej w mieście, ale przede wszystkim, by przedyskutować przebieg nowych ścieżek i koniecznych kanałów komunikacji, by jak najwięcej fanów dwóch kółek mogło zgłaszać swoje pomysły w tym temacie.

- Oczekujemy od państwa sygnałów, co do potrzeb i możliwości rozwoju infrastruktury rowerowej w Rudzie Śląskiej, a także ustalenia sposobu ich przekazywania – mówił Piotr Janik, naczelnik Wydziału Inwestycji. – Moim zdaniem przy realizowaniu koncepcji powstania tras rowerowych w Rudzie Śląskiej trzeba stawiać dalekosiężne cele, nie należy zrażać się trudnościami i poszukiwać nowatorskich rozwiązań, byśmy jak najlepiej mogli wykorzystać naturalne walory naszego miasta – podkreślał. – Chciałbym, żeby trasy rowerowe stanowiły powiązanie najistotniejszych elementów życia codziennego: domu, pracy, sklepu, a także np. domu kultury, żebyśmy mogli wszędzie bezpiecznie dojechać na rowerze – mówił Piotr Janik.

Organizacja spotkania, mimo niewielkiej frekwencji, okazała się dobrym pomysłem. Ci, którzy skorzystali z zaproszenia władz miasta zgłosili szereg uwag dotyczących przeprowadzonych już inwestycji i dopytywali do kogo konkretnie mogą zgłaszać swoje postulaty. – Chcemy o tym dyskutować np. na portalach społecznościowych i mieć łatwy dostęp do informacji dotyczących tras rowerowych w mieście – podkreślała mieszkanka. – Od wielu lat jestem kierowcą i rowerzystą i apeluję, żeby rowerzyści byli bardziej widoczni na drodze – zgłaszał inny mieszkaniec. – Proponuję również, żeby odrestaurować trasę kolei wąskotorowej i wykorzystać ją pod trasę rowerową – mówił. – To nie jest takie proste, bo przy każdej inwestycji musimy przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i spełniać warunki techniczne – podkreślał Jacek Otrębski z Wydziału Dróg i Mostów.

Mieszkańcy zgłaszali postulaty połączenia różnych miejsc Rudy Śląskiej trasami rowerowymi, np. Goduli z Bytomiem, Aquaparku z basenem na ul. Chryzantem, Bykowiny z ul. Bielszowicką. Podawano przykłady sąsiednich miast, które niskim kosztem poradziły sobie z brakiem tras rowerowych dopuszczając do ruchu rowerowego np. na chodnikach. – Tam, gdzie to jest możliwe, a przede wszystkim bezpieczne dla wszystkich użytkowników, dopuszczamy taką ewentualność, jednak dla urzędu priorytetem pozostaje bezpieczeństwo i spełnianie norm – podkreślał Jacek Otrębski. – Możecie państwo zgłaszać do urzędu, czy to drogą pisemną, czy elektroniczną propozycje przygotowania nowych tras z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury – mówiła Anna Krzysteczko, zastępca prezydent miasta. – Zachęcam do kontaktu z nami i zapewniam, ze każdy głos będzie rozpatrzony. Wkrótce powstanie oddzielna zakładka na oficjalnej stronie urzędu, gdzie będzie można bezpośrednio zgłaszać swoje propozycje, a już teraz zapraszam do dyskusji na profilu Rudy Śląskiej na Facebooku, w zakładce, która od jutra będzie działała w związku z tym tematem – mówiła wiceprezydent. – Myślę, że części mieszkańców wystarczą trasy do turystycznego poruszania się, a część domaga się infrastruktury rowerowej powstałej z zachowaniem wszelkich norm – mówił mieszkaniec. – Pozostaje też kwestia budżetu, który byłby przeznaczony na poprawę usterek funkcjonujących już ścieżek rowerowych – zwracał uwagę. – Przypominam, że można już zgłaszać projekty do budżetu obywatelskiego, z którego środki będą mogły również być przeznaczone na ten cel – przypomniała Anna Krzysteczko.

Do 2011 roku w Rudzie Śląskiej powstało niecałe 5 km ścieżek rowerowych. W latach 2011-2013 przybyło 19,6 km ścieżek, przede wszystkim wybudowana z środków unijnych trasa rowerowa przebiegająca od Zabrza ul. Chudowską, następnie ścieżką leśną w kierunku ul. Nowy Świat, ul. Nową, Mostową, 1 Maja, Polną, Wrzosową, ścieżką polną do ul. Wyzwolenia, Oświęcimską, Kochłowicką, Rybną, Weteranów, Piłsudskiego do ul. Księżycowej i dalej ścieżką leśną do ośrodka Radoszowy. W tym okresie oddano również ścieżki w rejonie węzła trasy N-S, przy ul. Kokota i Kokotek. – W tym roku planujemy oddanie do użytku mieszkańców kolejnych 14,8 km tras, z czego ok. 13 powstanie dzięki dofinansowaniu unijnemu – mówiła Renata Krusz, zastępca naczelnika Wydziału Dróg i Mostów. I tak władze miasta planują budowę trasy rowerowej w Halembie, trasy do ośrodka Przystań, a także wzdłuż uli 1 Maja, Górnośląskiej oraz Piłsudskiego. Na tegoroczną realizację budowy tras rowerowych w budżecie miasta przeznaczono 900 tys. złotych.

 

Wróć

Prześlij opinię

Na skróty

Zapisz się na newsletter