Gotowi na zimę!
23 pługi będą odśnieżały rudzkie ulice w najbliższym sezonie zimowym. Ruda Śląska sfinalizowała dziś przetarg na zimowe utrzymanie dróg. Firma, która go wygrała, już teraz na „akcję zima” zmagazynowała tysiąc ton soli. Kolejne 1,5 tys. zostanie zabezpieczone w najbliższych dniach. Na zimowe utrzymanie dróg w budżecie miasta zaplanowano około 3 mln zł. O faktycznych kosztach sezonu zimowego 2013/2014 zdecyduje jednak pogoda.
Odśnieżaniem rudzkich dróg w sezonie zimowym 2013/2014 zajmie się Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. z Rudy Śląskiej. W sumie spółka będzie dbała o blisko 300 km miejskich dróg. - Umowę z wykonawcą podpiszemy w najbliższych dniach - informuje prezydent Grażyna Dziedzic. - Będzie ona tak skonstruowana, że zapłacimy tylko i wyłącznie za faktycznie wykonaną pracę - podkreśla.
Krótko mówiąc, za zimowe utrzymanie dróg miasto będzie płaciło „od kilometra”. Dzięki temu mieszkańcy poniosą jedynie koszty faktycznej pracy sprzętu w czasie odśnieżania dróg. Wykonawca będzie otrzymywał też wynagrodzenie za prowadzenie całodobowego „pogotowia zimowego”. Jeżeli warunki pogodowe i prognozy będą jednak korzystne, magistrat będzie miał możliwość odwołania „akcji zima” i wtedy mieszkańcy nie będą ponosić żadnych kosztów. Obniżenie kosztów ma zapewnić też monitoring sprzętu wykorzystywanego przez wykonawcę.
- Część samochodów ciężarowych i pługo-piaskarko-solarek będzie miała zamontowane urządzenia monitorujące - zapewnia Ewa Wyciślik, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. - Dzięki nim będziemy mieli dostęp do takich danych, jak czas pracy pojazdów, ich aktualna lokalizacja, przebyta droga oraz prędkość, z jaką się poruszają - wylicza. Dane będą przechowywane w urządzeniach przez 30 dni. Co ważne, ich odczytanie nie będzie powodowało skasowania wskaźników.
Drogi w Rudzie Śląskiej będą odśnieżane według stopnia ich ważności. W tym celu miasto sporządziło wykaz dróg o największym znaczeniu komunikacyjnym oraz ulic niepriorytetowych. - Zależy nam na tym, by w czasie trwania akcji zimowej zapewniona była przejezdność wszystkich dróg, po których odbywa się komunikacja zbiorowa oraz mających duże znaczenie w układzie komunikacyjnym miasta - komentuje Grażyna Dziedzic. – Dopiero po zapewnieniu przejezdności tych ulic, sprzęt będzie przerzucany na drogi lokalne. Będą one odśnieżane po zgłoszeniach mieszkańców - wyjaśnia.
Przypomnijmy, że miasto odpowiada jednak wyłącznie za odśnieżanie dróg, których jest administratorem. Za utrzymanie przejezdności dróg wewnętrznych, które nie są własnością gminy, odpowiadają ich zarządcy. Podobnie sprawa wygląda z odśnieżaniem chodników - właściciele nieruchomości mają obowiązek usuwania śniegu i lodu z chodników położonych wzdłuż ich nieruchomości. We własnym zakresie muszą oni też odśnieżać i likwidować lód z bramy i podwórza swojej posesji, a także usuwać sople i zwały śniegu z dachu budynku i zabudowań gospodarczych znajdujących się na jego terenie. Odgarnięty przy tym śnieg powinien być zaś składowany w miejscu, w którym nie będzie powodował zakłóceń w ruchu pieszych i samochodów.
W sezonie zimowym 2013/2014 przejezdność rudzkich dróg będzie zapewniało 35 jednostek sprzętowych. Na ulice wyjedzie 10 pługo-piaskarko-solarek, 8 pługo-piaskarek oraz 5 pługów. Dbałość o „czarne drogi” mają też zapewnić 2 zamiatarki uliczne, 7 ładowarek oraz 3 samochody ciężarowe. Ponadto już teraz w magazynie PUK zabezpieczono tysiąc ton soli. Na składowanie materiałów chemicznych, wykorzystywanych przy odśnieżaniu dróg, firma zabezpieczy też zaplecze gospodarcze o pojemności 1300 m3.
Co ważne, w ramach zakończonego przetargu spółka nie będzie docelowo obsługiwała Drogowej Trasy Średnicowej. Zgodnie z podpisanym w marcu tego roku porozumieniem, zawartym pomiędzy czterema miastami aglomeracji (Rudą Śląską, Chorzowem, Świętochłowicami i Zabrzem), postępowanie przetargowe w tej sprawie prowadzą bowiem Świętochłowice. Dzięki temu zostanie zapewniony jednolity standard tej drogi. Do czasu rozstrzygnięcia przetargu i podpisania stosownej umowy, każde miasto z osobna będzie się zajmowało „swoim” odcinkiem trasy.
Na najbliższą „akcję zima” Ruda Śląska zabezpieczyła w budżecie miasta około 3 mln zł. Dla porównania, w zeszłym roku na odśnieżanie ulic i usuwanie z nich lodu gmina wydała ponad 1,8 mln zł. Podczas ubiegłego sezonu zużyto 843 tony piasku oraz niemal 3 tys. ton soli.