Header decorative image
Kir Żałobny

Dyskutowali o biznesie [FILM]

Jak powinna działać firma XXI wieku? Na to pytanie odpowiadał dziś w Rudzie Śląskiej prof. Andrzej Blikle. Znany przedsiębiorca był gościem specjalnym śniadania biznesowego, które zorganizowano w Rudzkim Inkubatorze Przedsiębiorczości. Wzięło w nim udział około stu reprezentantów sektora biznesu, nauki i samorządu.


- Firma XXI wieku będzie inaczej zarządzała jakością - nie poprzez usuwanie wad, tylko poprzez usuwanie źródeł powstawania wad - podkreślał dziś profesor Blikle. - Po drugie, firma inaczej będzie budowała relacje z człowiekiem. Będą się one opierały na partnerstwie, przy całkowitej eliminacji metody kija i marchewki. Po trzecie, firma nie będzie już zarządzała finansami poprzez budżety kontraktowe. Ponadto będzie miała ona strukturę procesową a nie hierarchiczną. Wreszcie będzie się wspomagała przy komunikacji już nie tylko kanałami informacyjnymi, ale również platformami informacyjnymi - tłumaczył.

W trakcie wykładu profesor mówił o tzw. „doktrynie jakości”. Wyjaśniał, że aby osiągnąć doskonałość produktu końcowego, trzeba dbać o to, by błędy nie powstawały na całej długości „łańcucha jakości”. Wiedzie on od zewnętrznego dostawcy surowców przez wszystkie stanowiska pracy w firmie aż do końcowego klienta. Sporo uwagi prof. Blikle poświęcił też budowaniu pozytywnych relacji międzyludzkich w firmach. W jego ocenie ich właściciele powinni zrezygnować z premii i prowizji na rzecz stałego wynagrodzenia, zależnego jedynie od stanowiska, a czasami też od stażu pracy i wyniku finansowego firmy. Polecenia powinny być natomiast zastępowane przez kontrakty dostawca-odbiorca, a nadzór przez samokontrolę i poczucie odpowiedzialności. Profesor podkreślał przy tym, że w firmie XXI wieku pracownik powinien przestać być „zasobem ludzkim”, a stać się partnerem.

W swoim wystąpieniu Blikle nawiązał też do metod komunikacji nowoczesnych firm. Profesor podkreślał, że powinny one oprzeć ją na cyfrowych platformach komunikacyjnych, wykorzystujących narzędzia typu Wikipedia, Twitter, Blog i forach społecznościowych. Do kluczowych zasobów firmy zaliczył z kolei wiedzę, którą trzeba nieustannie pozyskiwać, aktualizować i udostępniać pracownikom.

Wykład profesora Blikle odbył się w ramach śniadania biznesowego, zorganizowanego przez Rudzki Inkubator Przedsiębiorczości oraz Śląski Klaster ICT & Multimediów HubClub. - Skupiamy się na tym, żeby działać na rzecz firm, dostarczać im inspiracji, a także wsłuchujemy się w ich potrzeby - podkreślała prezes Inkubatora, Joanna Sochacka. - Na początku testowaliśmy śniadania biznesowe w gronie członków klastra. Okazało się, że ta formuła świetnie się sprawdza, więc rozszerzyliśmy grono zaproszonych gości. Dzięki temu śniadania biznesowe stają się polem do wymiany doświadczeń, potrzeb i ofert pomiędzy przedsiębiorcami z różnych branż - dodała.

Dzisiejsze śniadanie cieszyło się dużym zainteresowaniem przedsiębiorców, przedstawicieli świata nauki i samorządowców. O sukcesie wydarzenia świadczy to, że wzięło w nim udział około stu osób z całej Polski. - Jest to moje pierwsze spotkanie tego typu - powiedziała Katarzyna Mroczkowska-Lizut z Key Fashion. - Cieszę się, że mogę w nim uczestniczyć, bo na pewno daje ono możliwość poznania wielu ciekawych ludzi, z którymi można nawiązać relacje biznesowe. Myślę, że dla nas wszystkich jest to ogromna korzyść - komentowała.

O potrzebie organizowania tego rodzaju wydarzeń była przekonana Aleksandra Wanat, dyrektor ds. rozwoju i analiz ekonomicznych w Regionalnej Izbie Gospodarczej w Katowicach. - Tego typu spotkania dają możliwość promocji pozytywnych praktyk oraz czerpania z bogatego doświadczenia innych, jest to też platforma integracji - mówiła Wanat. - Teraz jest dobry czas dla biznesu, gdyż już powoli wychodzimy z kryzysu. Jeżeli jakaś firma myśli o rozwoju, to właśnie w tym momencie, bo jeśli „prześpimy” ten czas, to inni mogą nas wyprzedzić. Zdecydowanie warto myśleć o tym, żeby inwestować w swoją firmę i rozwijać ją. Warto również zastanowić się nad tym, by przekuwać osobiste pasje we własną działalność gospodarczą, jeżeli jeszcze jej nie mamy - dodawała.

Rudzi Inkubator Przedsiębiorczości jest spółką należącą do miasta Ruda Śląska. Jego misją jest tworzenie sprzyjających warunków do powstawania i rozwoju przedsiębiorstw, w tym przede wszystkim przedsiębiorstw o innowacyjnym charakterze. Inkubator zapewniania im wsparcia infrastrukturalne, marketingowe, szkoleniowe oraz efektywną współpracę z otoczeniem na rzecz wzrostu gospodarczego. Przy Rudzkim Inkubatorze Przedsiębiorczości działa Śląski Klaster ICT i Multimediów. Jest to pierwszy tego typu klaster na Śląsku.

Wróć

Prześlij opinię

Na skróty

Zapisz się na newsletter