Azbest powoli znika
![Azbest powoli znika](assets/images/a/azbest_akt-0e63ced5.jpg)
Ponad milion złotych ze środków europejskich na likwidację azbestu ze swoich budynków otrzymają dwie rudzkie wspólnoty mieszkaniowe. Ten niebezpieczny materiał znajduje się jeszcze na ponad 200 budynkach w Rudzie Śląskiej. Ze wszystkich obiektów w całym kraju musi on zniknąć do końca 2032 r.
Wspólnoty przy ul. 1 Maja 320 i 322, których zarządcą jest Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej w Rudzie Śląskiej o unijne dofinansowanie ubiegały się już w 2010. Złożone wówczas wnioski w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego dostały się na listę rezerwową. Teraz po zwolnieniu części środków, zarząd województwa śląskiego zdecydował o przekazaniu pieniędzy na rudzkie projekty. Jest to odpowiednio kwota 521 tys. zł dla wspólnoty przy ul. 1 Maja 320 i 518 tys. dla wspólnoty przy ul. 1 maja 322. Kwoty te stanowią 85 % wartości kosztów całej inwestycji.
- Pomysł, by ubiegać się o środki na likwidację azbestu to wspólna inicjatywa członków wspólnoty oraz zarządcy – tłumaczy Tomasz Rzeżucha wiceprezes zarządu ds. pozyskiwania funduszy w MPGM. – Dla wszystkich było to coś nowego. Dla nas przygotowujących wniosek, jak i dla mieszkańców, którzy w takiej formie postanowili ubiegać się o środki na termomodernizację swoich budynków. – dodaje. Dzięki unijnym pieniądzom mieszkańcy pozbędą się azbestu ze swoich budynków, zyskają też nowy wygląd elewacji budynków, która zostanie docieplona. Co ważne azbest po usunięciu poddany zostanie utylizacji przez specjalistyczną firmę. - W pierwszej kolejności ogłosimy przetarg, a dopiero po jego rozstrzygnięciu będzie można określić, kiedy dokładnie rozpoczną się prace – informuje Zofia Skowrońska, kierownik rejonu eksploatacji budynków nr 2 rudzkiego MPGM.
Wspólnoty zarządzane przez MPGM były jedynymi z Rudy Śląskiej, które złożyły projekty związane z usuwaniem azbestu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Z podobnego źródła Ruda Śląska otrzymała 10 mln zł na przebudowę placu Jana Pawła II.
W 2007 r. rudzcy radni uchwalili „Powiatowy program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie miasta Ruda Śląska”, w ramach którego dokonano inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie miasta. Największe ich nagromadzenie występuje w dzielnicy Bykowina, gdzie powierzchnia płyt azbestowo-cementowych wykorzystywanych do ocieplania budynków wynosi ponad 132 tys. metrów kwadratowych, co stanowi około 54 procent całkowitej masy płyt azbestowo-cementowych wykorzystywanych w Rudzie Śląskiej. Zdecydowanie mniejsze ilości płyt azbestowo-cementowych stwierdzono w pozostałych dzielnicach. Z kolei na obszarze Nowego Bytomia i Chebzie nie stwierdzono obecności tego typu płyt.
Według ostatnich danych z końca 2010 r. w Rudzie Śląskiej znajduje się jeszcze ponad 200 budynków, w których wykorzystywany jest azbest pod różnymi postaciami. Najwięcej nieruchomości znajduje się w użytkowaniu Rudzkiej Spółdzielni Mieszkaniowej, MGSM „Perspektywa” oraz osób fizycznych.
Ze względu na bardzo dużą trwałość płyt azbestowo-cementowych zgodnie z polskim prawem wyroby azbestowe dopuszczono do użytkowania do końca 2032 r. pod warunkiem ich odpowiedniego stanu technicznego. W tym celu użytkownik lub zarządca nieruchomości, na której azbest jest zastosowany, zobowiązany jest do przeprowadzenia okresowej kontroli jego stanu technicznego, z której wynika stopień pilności usunięcia azbestu. Pilnie usunięte (wymienione na bezazbestowe) lub zabezpieczone muszą zostać wyroby w złym stanie technicznym (z oceny technicznej wynika I stopień pilności usunięcia azbestu), tj. mogące uwalniać do środowiska włókna azbestowe.
Azbest aktualnie wykorzystywany na terenie Rudy Śląskiej jest w dobrym stanie technicznym (II i III stopień pilności). Obecnie na terenie miasta nie ma już azbestu w złym stanie technicznym (wyroby te zostały usunięte lub zabezpieczone).