„18-tka” przechodzi do historii

2015-02-11

Niskopodłogowy autobus zamiast niefunkcjonalnego wagonu tramwajowego. Od 14 lutego z rudzkich torowisk znika linia tramwajowa nr 18. Władze Rudy Śląskiej zdecydowały o jej likwidacji i zastąpieniu tramwaju komunikacją autobusową  - Jest to przemyślana decyzja, na którą wpływ miało wiele czynników. Zdecydowały jednak kwestie bezpieczeństwa. Stan torowiska w niektórych miejscach zagraża bezpieczeństwu podróżujących oraz innym użytkownikom ruchu drogowego – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic.

Kluczowym argumentem dla podjęcia takiej, a nie innej decyzji przez władze miasta były wyniki ekspertyzy dotyczącej stanu technicznego przepustu nad torowiskiem, w rejonie skrzyżowania ul. Piastowskiej i Sobieskiego. Wykazała ona jednoznacznie, że ruch tramwajowy w tym miejscu jest zagrożony. Dlatego w obawie o zdrowie i życie pasażerów władze Rudy Śląskiej zdecydowały się o wstrzymaniu kursowania tramwaju linii nr 18, o czym niezwłocznie poinformowane zostały władze KZK GOP.

Obecnie trwają prace związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej - ale jak się okazuje nie jest to jedyny problem dotyczący torowiska linii tramwajowej nr 18. - Bardzo zły stan techniczny torowiska w ciągu ul. Wolności i ul. Piastowskiej powoduje, że drgania wywoływane przez nadjeżdżające pojazdy przyczyniają się do niszczenia przyległych do torowiska budynków. Pęknięcia ścian budynków oraz przewodów kominowych stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla mieszkańców – wyjaśnia Andrzej Nowak, pełnomocnik prezydenta miasta ds. transportu zbiorowego.

Dodatkowym zagrożeniem, tym razem dla uczestników ruchu drogowego jest umiejscowienie torowiska w jezdni. Trzeba powiedzieć, że w ciągu ostatnich 10 lat funkcjonariusze Komendy Miejskiej Policji w Rudzie Śląskiej odnotowali wzdłuż ul. Wolności i ul. Piastowskiej - czyli tam gdzie znajduje się torowisko w jezdni - 109 wypadków, 526 kolizji. W wyniku tych zdarzeń zginęło 6 osób, a 146 było rannych – Biorąc pod uwagę tylko i wyłącznie sprawy bezpieczeństwa nie mogliśmy podjąć innej decyzji jak definitywne zamknięcie linii nr 18 – tłumaczy prezydent.

Władze miasta zwracają także uwagę na inne kwestie przemawiające za rezygnacją z dalszego utrzymywania linii nr 18, takie jak słaby stan taboru czy aspekt ekonomiczny - Okazuje się, że utrzymanie 7 km linii tramwajowej nr 18 jest prawie trzy krotnie droższe od np. 15 km linii autobusowej przebiegającej przez niemal całe miasto. A roczne koszty, które ponosimy w związku z funkcjonowaniem „18-tki” stanowią niemal 1/6 rocznego budżetu na transport zbiorowy
w mieście
– podkreśla prezydent.

Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji na trasie linii tramwajowej nr 18 wchodzą w życie  w sobotę 14 lutego br. Od tego dnia tramwaje zostaną zastąpione autobusami o nr 118. Przystankiem początkowym dla nowej linii będzie Dworzec PKP w Chebziu, natomiast przystankiem końcowym Bytom Dworzec. Podobnie jak w przypadku dotychczasowej linii tramwajowej autobusy w dni powszednie kursować będą co pół godziny, natomiast w dni wolne co godzinę. Co ciekawe praktycznie tę samą trasę autobusy pokonają o kilka minut szybciej niż tramwaj.  – Dla pasażerów najważniejszą zmianą będzie to, że zamiast podróżować tramwajem, do którego z racji wysokich stopni czasami ciężko było wejść, będą teraz jeździć niskopodłogowymi autobusami. Znikną też problemy z korzystaniem z niektórych przystanków, kiedy to pasażerowie musieli wchodzić na jezdnię by wsiąść do tramwaju. Będzie po prostu bezpieczniej – deklaruje Andrzej Nowak.

Przypomnijmy też, że likwidacji linii nr 18 od lat domagała się część mieszkańców dzielnicy Ruda. Linia nr 18 z drobnymi przerwami funkcjonowała w Rudzie Śląskiej od ponad 40 lat.